שנה בניוטרל: מדד אמון הצרכנים של "גלובס" בלי שינוי

המדד גבוה בסוף 2005 ב-2 נק' בלבד לעומת סוף 2004 * עלייה בהערכת המצב השוטף, הרעה בציפיות לעתיד " אין סימנים לפריצה בצריכה הפרטית

סיום חיובי לשנת 2005 נרשם במדד אמון הצרכנים של "גלובס", עם עלייה של 2 נקודות בחודש דצמבר, לרמה של 85 נקודות. מגמת המדד נותרה יציבה.

סיכום שנתי של התפתחות המדד בשנת 2005 מראה, כי הנתון השוטף גבוה בסוף השנה רק ב-2 נקודות מעל לרמה של סוף 2004. עם זאת, הדבר נבע מעלייה של 12 נקודות שנרשמה בדצמבר 2004, ואילו לעומת נובמבר 2004 המדד גבוה ב-14 נקודות.

נתון המגמה של המדד, המבוסס על ממוצעים נעים תלת-חודשיים, גבוה בסוף דצמבר 2005 ב-8 נקודות לעומת הנתון המקביל ב-2004. אלא שמרבית העלייה בנתון המגמה נרשמה עד מארס 2005, ולאחריו נרשמת יציבות יחסית. גם בכוונות הרכישה של הציבור בסוף השנה לא ניכר שינוי בולט לעומת מה שהיה קיים בסוף הרבעון הראשון של השנה.

חודש מארס 2005 מסתמן, אפוא, כנקודת מפנה לרעה בהערכותיו ובתוכניותיו של הציבור. זאת, ככל הנראה, עם כניסתה של תוכנית ההתנתקות לתודעה הציבורית, הבעיות הפוליטיות שנוצרו בעקבותיה ובעיות כלכליות עולמיות, כמו התייקרות האנרגיה.

במהלך שנת 2005 נרשמה עלייה משמעותית בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף של המשק הישראלי. מאז מארס 2005, מעמיקים והולכים הספקות ביחס לעתיד, במיוחד לגבי ביצועיו של המשק הישראלי בעוד שישה חודשים. לעומת זאת, ביחס להערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים, נרשמת יציבות יחסית.

ניתוח נתוני המדד, על-ידי "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מעלה, כי האופטימיות באשר לתפקוד השוטף של המשק וההרעה בציפיות לגבי מצב המשק העתידי, משותפות כמעט לכל הקבוצות באוכלוסייה, אם כי בעוצמה שונה. הבדלים בולטים יותר נרשמים בציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי, כאשר בעלי השכלה גבוהה ובני 30-40 מפגינים אופטימיות יחסית לקבוצות אחרות.

ניתוח נתוני המדד וכוונות הרכישה של הציבור בדצמבר 2005 מחזק את ההערכה, כי לא צפויה פריצה כלפי מעלה בצריכה בתקופת הבחירות או מיד לאחריה.