שמינית מפיגורי התשלומים של חברות במשק ב-2005 הפכו לחובות בעייתיים לגבייה

קריסת קלאבמרקט שהייתה חריגה בהיקפה תרמה משמעותית להרעה במוסר התשלומים ביחס ל-2004

12.5% מפיגורי התשלומים של חברות במשק ב-2005 הפכו לחובות בעייתיים לגבייה, כאשר 3 הענפים המסוכנים ביותר היו חשמל ומחשבים, מזון ובנייה.

קריסת קלאבמרקט שהייתה חריגה בהיקפה, תרמה משמעותית להרעה במוסר התשלומים ביחס ל-2004 כשבניטרולה רק 9% מהחובות במשק הפכו חובות בעייתיים לגבייה, לעומת 10% ב-2004 ו-13% ב-2003.

כך עולה מסיכום נתוני 2005 של חברת ביטוחי האשראי בססח מקבוצת הכשרת הישוב. פיגורי התשלומים הבעייתיים לגבייה מוגדרים ככאלה שחרגו מעבר לתקופת האשראי הממוצעת בענפים השונים. הם נבעו מקשיים של בעלי החוב, כשגביית החובות הגיעה לערכאות משפטיות ובססח שילמה בגינם תגמולי ביטוח לחברות המבוטחות.

נתוני בססח ביחס למספר ימי האשראי במשק, מעידים כי בענף החשמל ניתן משך האשראי הארוך ביותר במשק, עד 180 יום. בענף הבנייה 150 יום בממוצע, במזון ומשקאות 100 ימים, בפלסטיק וגומי 120, בענף הכימיקלים 90 יום ובענף המחשבים 60 ימי אשראי בממוצע.

לפי נתונים אלה, הענפים המסוכנים ביותר ב-2005 היו חשמל ומחשבים ואחריהם ענף המזון (קריסת קלאבמרקט הביאה להקשחה בתנאי התשלום והביטחונות של ספקים) וענף הבנייה והתשתיות.

מנכ"ל בססח, דוד מילגרום, ציין כי השיפור בכלכלה בישראל בשנה החולפת, מתבטא ברוב הענפים בשיפור קל במוסר התשלומים. עם זאת, אמר, בהשוואה עולמית שעורכת בססח, המבטחת אשראי ב-114 מדינות, מספר פשיטות הרגל בישראל עדיין גבוה יחסית לרוב המדינות המערביות.

התוצאה, לדבריו, היא שהספקים בישראל חשופים לנזקים משמעותיים כפועל יוצא של פשיטות רגל ואי תשלום חובות של לקוחות.