העליון: משרד התחבורה ייאלץ להעביר לחברת החדשות שני דו"חות של ביקורת פנימית

השופט אליעזר ריבלין דחה הערעור של משרד התחבורה וציין את החשיבות הרבה של חופש המידע בנושא

בית המשפט העליון דחה ערעור של משרד התחבורה על פסק דין שחייב אותו להעביר לחברת החדשות הישראלית שני דו"חות של ביקורת פנימית: אחד עוסק במחלקת חקירת תאונות ותקריות אוויר והשני באגף היחסים הבינלאומיים במינהל התעופה האזרחית.

הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד התחבורה סירבה להעביר את הדו"חות לחברת החדשות, בין היתר בנימוק שמסירתם עלולה לשבש את תפקודה התקין של הרשות או את יכולתה לבצע את תפקידה, זאת לאור היות מכשיר הביקורת הפנימית חלק מהליך הניהול הפנימי ובקרת איכות שנועד לשמש ככלי עזר ניהולי של הגוף המבוקר בלבד. בדחיית בקשת חברת החדשות ציינה הממונה גם כי רשות ציבורית אינה חייבת למסור מידע בדבר דיונים פנימיים, תרשומות של התייעצויות פנימיות וכדומה, ובכלל זה היא רואה גם את שני הדו"חות שהתבקשו. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה עמדתה וחייבה למסור את הדוחות על כך הוגש הערעור.

בית המשפט העליון דחה את ערעור שהגיש משרד התחבורה. השופט אליעזר ריבלין ציין בפסק דינו את החשיבות הרבה של חופש המידע כחלק מחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת בעניין הנוכחי. אין ספק, הוסיף השופט, כי חשיפת ממצאי הביקורת הפנימית מהווה זרז ותמריץ ליישום מסקנות המבקר. השופט דחה את עמדת משרד התחבורה, לפיה המבקר הפנימי הוא לא יותר מאשר כלי עזר בידי הנהלת הגוף המבוקר. הוא דחה את העמדה לפיה בהתאם לחוק הביקורת הפנימית יש להותיר את דו"ח המבקר בפנימי בין כותלי הרשות הציבורית. (עע"ם 6013/04).