"המהפכה השקטה" של פישר החלה: אימץ המלצות סוקולר למדיניות מוניטרית וייעוץ לממשלה

במסגרת הרפורמה המתוכננת בבנק ישראל, יוקמו מחלקות חדשות, יאוחדו פעילויות וינוידו עובדים

"המהפכה השקטה" של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יוצאת לדרך כמובטח, פחות מ-9 חודשים לאחר מינויו לתפקיד.

פישר אימץ היום (ג') את ההמלצות המרכזיות של צוות פנימי שפעל בבנק בחודש האחרון, בראשותו של המשנה לנגיד, ד"ר מאיר סוקולר.

על-פי בקשת פישר, הצוות הפנימי של חברי ההנהלה גיבש תפיסה ארגונית חדשה בנוגע לשני תפקידי הליבה של הבנק: ניהול המדיניות המוניטרית ומתן ייעוץ כלכלי לממשלה.

בין ההמלצות המרכזיות של צוות סוקולר, שאומצו עקרונית ע"י פישר:

" מחלקת המחקר תרכז את כל מחקרי המקרו בבנק. כיום, המחקר המקרו-כלכלי מפוזר בין כמה מחלקות, לרבות במחלקה המוניטרית ובפיקוח על הבנקים.

" תוקם מחלקה חדשה שתרכז את הפעילות המוניטרית ואת הפעילות הקשורה בשווקים הפיננסיים: שוק ההון ושוק שקל-מט"ח (הכוונה גם לניתוח ומעקב).

" תוקם מחלקה חדשה שתרכז את הטיפול בכל הנתונים הסטטיסטיים בבנק. כיום יש ביזור נרחב באיסוף נתונים סטטיסטיים, כאשר כל מחלקה אחראית לאיסוף הנתונים הרלבנטיים לה.

" ביזור הפונקציות של מחלקת פעילות המשק במטבע חוץ, בין מחלקות הבנק האחרות. מחלקת פעילות המשק במט"ח ירשה את יחידת הפיקוח על מטבע חוץ, שבוטלה יחד עם ביטול הפיקוח על מטבע חוץ.

" מחלקת המט"ח תעסוק בניהול יתרות המט"ח וניתוח הכלכלה הבינלאומית.

בעקבות אימוץ ההמלצות המרכזיות של צוות סוקולר וזכייתן של חברות הייעוץ החיצוניות לשינוי תהליכי העבודה והמבנה הארגוני של הבנק, שיגר היום מנכ"ל הבנק, יעקב דנון, מכתב אישי לכל עובדי הבנק.

הובהר, כי מטרת התהליך היא להעמיד לרשות ישראל בנק מרכזי מודרני ויעיל. לצורך הרגעת העובדים מציין דנון במכתבו, שהחברות שיחלו בתהליך האבחון בהקדם, ייפגשו עם בעלי התפקידים הרלבנטיים בבנק, לצורך מיפוי המצב הקיים ולהבנת תהליכי העבודה הקיימים, ובמקביל יערכו סקר השוואתי בשלושה בנקים מרכזיים בחו"ל.

כן מדגיש דנון במכתבו לעובדים, כי עם החלת הפרויקט, תמנה ההנהלה ועדות פנימיות, לצורך היגוי ומעקב אחרי תהליכי העבודה ויישומם בבנק, וכן מתאם פרויקט מטעם הבנק. באופן זה יישמר קשר ישיר ונגיש עם החברות.

כן מוסיף דנון, כי התהליך המוזכר יכתיב שינויים מבניים כמו גם שינויים במשאבי האנוש, שיכללו שינוי הגדרות תפקיד, ניוד עובדים ותהליכי פרישה. אלה ייעשו רק לאחר התייעצות עם הוועד ובהתחשבות בעובדים.

עוד נאמר, כי הנהלת הבנק מעודדת תהליכי ניוד כמו גם איוש משרות באמצעות מכרזים פנימיים, שכן אלה תורמים להתמקצעות הבנק.

דנון מציין, כי אין כוונה לבצע פיטורים.