"למכור את אשדוד בבליץ מהיר, ומיד אח"כ את חיפה"

גלובסTV מציג אחרי שבג"ץ קבע ש"הסכם בז"ן" סביר, אצה לכולם הדרך להפרטת בתי-הזיקוק בלו"ז מרתוני. המהלך ההיסטורי מלווה גם בהיסטריה: פחד משר חדש שיטרפד אותו רגע אחרי הבחירות או מסתם סחבת. יו"ר בז"ן, אוהד מראני, בעד זבנג וגמרנו

יריית הזינוק להפרטת בתי-הזיקוק (בז"ן) נורתה בשבוע שעבר, עם ההחלטה של בג"ץ, לדחות את עתירת התנועה לאיכות השלטון, שביקשה לבטל את מה שידוע אצלנו כ"הסכם בז"ן". בג"ץ למעשה קבע, כי ההסכם לרכישת 26% מהמניות מהחברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר, על-ידי המדינה, תמורת 120 מיליון דולר, הוא הסכם סביר. כך נתן בג"ץ אור-ירוק להפרטה בתי-הזיקוק.

כל הגורמים הקשורים בהפרטת בז"ן, ובעיקר רשות החברות הממשלתיות והנהלת בז"ן, נשמו לרווחה. משק האנרגיה הבינלאומי רותח ובישראל הוא לוהט: המדינה מציעה למכירה נכס אסטרטגי, את בתי-הזיקוק באשדוד ובחיפה. מנהל רשות החברות, אייל גבאי, אמר בדיון בבג"ץ, כי זו הפעם הראשונה שיש לו הזדמנות למכור נכס ממשלתי במחיר שיא. גם יו"ר בז"ן, אוהד מראני, חוזר ומדגיש כי זהו חלון הזדמנות היסטורי.

בז"ן, בניהולם של היו"ר מראני והמנכ"ל ישר בן-מרדכי, הפכה בשנים האחרונות לחברה משגשגת ומרוויחה. את שנת 2005 היא צפויה לסגור עם רווח של לפחות 1.5 מיליארד שקל. זאת אחרי שהרווח הנקי המצטבר לתשעת החודשים הראשונים של 2005, עלה ל-1.168 מיליארד שקל.

ההכנות להפרטה הן בעיצומן: במוצאי-שבת ייצאו אנשי בז"ן והרשות לניו-יורק, כדי להציג את הרוד-שואו בפני חברות אנרגיה אמריקניות. בד-בבד תפורסם הודעה פורמלית למכירת בז"ן אשדוד (בז"א). בהמשך, מתוכנן רוד-שואו גם במוסקבה. עד סוף החודש, ייפתחו חדרי המידע לבז"א, ובמקביל יוכן התשקיף גם עבור בית-הזיקוק בחיפה, שיונפק בבורסה לקראת המחצית השנייה של 2006.

לוחות הזמנים שנקבעו הם אגרסיביים. תוך שלושה חודשים, עד סוף חודש מארס, יושלמו ההליכים למכירת בז"א; ועד סוף שנת 2006, יושלמו ההליכים כולם להפרטת בית-הזיקוק חיפה והתעשיות הפטרוכימיות.

אלא שהמהלך ההיסטורי הזה מלווה גם בהיסטריה רבה. ההתרגשות המלווה את המהלך הדרמטי, נפגמת מול מספר חששות: המשא-ומתן מול ועד עובדי בז"ן טרם הבשיל, הסכם בז"ן להעברת המניות לידי המדינה טרם מומש, אך החשש הגדול הוא מפני השפעה פוליטית והתערבות של שר זה או אחר, רגע אחרי הבחירות, שינסה להשבית את המהלך.

אנשי בז"ן ורשות החברות מודעים לאיומים האלה, ולכן נקבע לוח-זמנים מרתוני. מבחינתם, את התהליך הזה לא ניתן לעצור. אך יו"ר בז"ן, מראני, לא חושש: "שום דבר לא יכול לעצור את התהליך", הוא אומר ל"גלובס". "אנו מקדמים את ההפרטה בבטחה קדימה".

כל הצדדים עשו שגיאות מיותרות

* לפני שנדבר על הליך ההפרטה, מה דעתך על פסיקת בג"ץ?

מראני: "אני מרגיש עם זה בסדר גמור. בג"ץ קבע את דברו, וקבע נכון. אני לא אחלק ציונים לשופטים, אך להבנתי עצם התשלום הוא נכון מאוד. אני שמח שבג"ץ החליט ומהר, ואני שמח גם על מהות ההחלטה שמאפשרת יציאה לדרך, כי היינו תקועים והיינו במצב של אי-ודאות. אמנם ניצלנו את הזמן לעבודת ההכנה למכירת בז"ן אשדוד, אך כל הזמן עצרנו לקראת הצעד האופרטיבי. לא יכולנו באמת להתקדם כל עוד בג"ץ ריחף מעל ראשנו".

* מה דעתך על התנהלות משפחת עופר במשא-ומתן? האם היה בה משום סחטנות?

"אני חושב שלאורך כל הדרך, כל הצדדים עשו שגיאות מיותרות. אך מה שחשוב הוא, שבסוף הדרך הצדדים הגיעו להסכמה שמאפשרת את ההפרטה, שהיא מטרת העל וזהו. אני לא מעוניין להרחיב מעבר לכך. המדינה צריכה ללמוד פה לקח חשוב בכל מה שקשור למתן זיכיון עם תאריך תפוגה. זיכיונות שכאלה, מראש מועדים לפורענות. לקראת תאריך התפוגה, נקלעים לפלונטר שקשה מאוד לפתור אותו. זה משול בעיניי לדמי-חכירה במינהל מקרקעי ישראל. בדיוק כמו שאף אחד לא יפנה מישהו מהבית, ללא כל תמורה. זו לא טעות של הממשלה, יש פה התנהלות היסטורית, שמתחילה בהחלטה של הנציב הבריטי. חשוב לזכור, כי החברה לישראל מימנה במשך שנים את בתי-הזיקוק והייתה שותפה להשקעות רבות בהם".

* מי המתמודדים שאתה מצפה להם?

"ישנם שלושה סוגים של מתעניינים. חברות הדלק הישראליות - דלק, פז, דור-אלון וסונול; חברות אנרגיה בינלאומיות, ומשקיעים פיננסיים מקומיים וזרים. אני מעריך, שלחברות הדלק הישראליות, שלא יכולות לקנות את בז"ן חיפה, תהיה עדיפות גבוהה ביחס לאחרים לקנות את בז"ן אשדוד. יש להן אינטרס אסטרטגי מובהק להשתלט על בית-הזיקוק אשדוד.

"בסופו של דבר, גם אם משקיע זר יקנה את בית-הזיקוק אשדוד, להערכתי יהיה מיזוג בין חברה ישראלית לאותו משקיע. במכירת בז"ן חיפה, על-פי כללי הרגולציה, חברות הדלק לא יכולות להשתתף בתהליך, ולכן יהיה שם משקל לחברות אנרגיה זרות. אבל תמיד יכולות להיות הפתעות, ושגם קונים בלתי צפויים ישתתפו בתהליך".

* מה יכול להפתיע אותך?

"אם משקיע שאינו נמצא במשק האנרגיה, יהיה מוכן לשלם יותר ממשקיעים שנמצאים בשוק הזה, זה יהיה בבחינת הפתעה. זהו תסריט אפשרי, אבל פחות צפוי".

תמיד הסתייגתי מהערכות שווי

* האם משפחת עופר היא מתמודד פוטנציאלי לרכישת בז"ן חיפה?

"כל חברה עסקית רצינית היא פוטנציאלית, ובוודאי חברה שיש לה נגיעה לשוק האנרגיה. החברה לישראל היא מתמודדת רצינית. יש לאנשיה רקורד עשיר בשוק האנרגיה בכלל ובבז"ן בפרט. אבל אני לא יודע אם בכוונתם להתמודד או לא. זוהי החלטה שלהם. והם בוודאי יודעים איזה ערך אדיר יש לבז"ן. הם בהחלט באים בחשבון בעיניי.

* הפרסום על המכירה צפוי לצאת שבוע הבא. מתי להערכתך יפורסם המכרז?

"פרסום המכרז תלוי בהשלמה של העברת המניות של החברה לישראל לידי המדינה. על-פי ההסכם בין החברה לישראל למדינה, המדינה צריכה להעביר לחברה צ'ק בסך של 130 מיליון דולר בניכוי הדיבידנד (26 מיליון דולר), והחברה לישראל צריכה להעביר את המניות. אי אפשר לפרסם את המכרז כל עוד בז"ן אינה חברה ממשלתית, אלא אם יינתן אישור חריג. פרסום המכרז מותנה ביישום ההסכם עם החברה לישראל. אם העברת המניות תתעכב, נבקש מהחברה לישראל לאפשר את פרסום המכרז".

* בעיניך - מה היא הצלחה בהליך המכירה הזה?

"מכירה תוך הסכמות עם העובדים ומניעת סכסוכי עבודה ושיבושים, השגת תמורה גבוהה ביותר לגוף שיידע להפעיל את בתי-הזיקוק בתבונה. ההצלחה היא מכירה מוצלחת של שני בתי-הזיקוק בלוחות הזמנים שנקבעו תוך השגת התמורה המקסימלית לקונים רציניים, שישביחו את בז"ן לעוד שנים רבות".

* מה הן ההערכות לגבי שווי בז"ן? לאיזה תמורה אתם מצפים?

"אני לא יכול להתייחס לשווי בז"ן. תמיד הייתה לי הסתייגות מהערכות שווי. רק השוק יקבע מהו השווי של בז"ן. התוצאות הטובות של בז"ן בשנה האחרונה רק מחדדות את הידיעה, שמדובר בחברה אטרקטיבית עם עוצמה עסקית גדולה מאוד. בז"ן היא חברה, שלמרות הרווחים האדירם שהיא מציגה, עדיין לא מיצתה את מלוא הפוטנציאל שלה, בגלל שהיא חברה בבעלות ממשלתית. לדוגמה, לא יכולנו מעשית לבצע השקעות בבתי-זיקוק אחרים בחו"ל".

העובדים מודאגים, ואני מבין זאת

* גורמים בממשלה זרקו לאוויר שמדובר בשווי של יותר ממיליארד דולר לשני בתי-הזיקוק.

"אני מעדיף שלא להתייחס למספרים. אבל אני כן יכול להגיד, שרק המלאי בבז"ן, נפט גולמי ותזקיקים ללא השווי התפעולי והעסקי, שווה מיליארד דולר. לכן, התמורה תהיה גבוהה הרבה יותר. אבל שוב אדגיש, שהמחיר ייקבע על-ידי השוק, ואני מעריך שהעיתוי יביא לתוצאות טובות מאוד. הבסיס תמיד צריך להיות מחיר השוק ולא הערכות שווי".

* בז"ן מקדמת את ההפרטה במלוא המרץ, חרף העובדה שטרם הגעתם להסכמות עם העובדים. אינך חושש שבכוחם לעצור את ההפרטה?

"העובדים מודאגים ואני מבין את זה. אבל אני מקווה שהם לא יעשו טעויות. חובתי לעזור להם לא לטעות, ולהשיג הסכמים הוגנים ורשת ביטחון סבירה. אני לא חושב שיש בכוחם לעצור את ההפרטה. גם הם מפנימים שבז"ן הולכת להפרטה. לבז"ן יש ועד חזק ומתוחכם, ודווקא ועד כזה יאפשר להגיע להסכמים. ניסיון העבר מלמד, שוועדים חלשים יותר מפחדים בדרך-כלל לקבל החלטות. לבז"ן, כחברה רווחית, יש יכולת להציע לעובדים הסכמים טובים".

* לעובדי בז"ן יש כלי ארגוני חזק מאוד. בכוחם להשבית את אספקת הדלק למדינה. האם הכנתם תוכנית מגירה למצב שכזה?

"אני לא חושש משביתות ואני לא רוצה אותן. אבל אני אדע להתמודד איתן אם יהיו. עד עכשיו התהליך התקדם בלי שביתות. לשאלתך בעניין תוכנית מגירה, אני לא מעוניין להגיב".

* העובדים יכולים להשבית את מערכת האספקה ולעשות בלאגן שלם לבז"ן, למשק, ובעיקר לצרכנים.

"אם הם ינקטו בדרך כזו, הם יעשו בלאגן בעיקר לעצמם".

הסכנה הגדולה לתהליך: משיכת זמן

* בז"ן מופרטת בדרך של פיצול: קודם יימכר בז"ן-אשדוד ואחר-כך בז"ן חיפה. בעבר התנגדת לפיצול. מדוע אתה מנהל היום את ההפרטה בניגוד לעמדתך המקצועית?

"עמדתי בנוגע לפיצול לא השתנתה. זה לא סוד, שהפיצול גרם לאובדן זמן יקר ושהוא האריך את זמן ההפרטה. איבדנו שנה. הממשלה משיקוליה שלה, החליטה לבצע את ההפרטה בדרך של פיצול, ואני מכבד את החלטת הבעלים. מהיום הראשון שהגעתי לבז"ן כיוונתי את מעשי, שהפרטת בז"ן תצא לפועל. זוהי מטרת העל. ההחלטה על הפיצול, למרות התנגדותי המקצועית, יש לה גם יתרונות מסוימים לעומת הפרטה ללא פיצול. בסופו של דבר, ההליך החשוב ביותר הוא, שבז"ן תופרט.

* מה להערכתך עלול להכשיל את המהלך?

"הסכנה הכי גדולה לתהליך זה משיכת זמן וגרירת התהליך. צריך למכור את אשדוד בבליץ מהיר, ומיד להנפיק את חיפה. לעומת זאת, אם התהליך יימרח, זה יהיה האויב הכי גדול שלו. חלון ההזדמנויות עלול להיסגר התהליך יתמוסס ואנו עלולים לאבד את המומנטום, עד כדי סכנה לקיומו ואיבוד ההזדמנות".

ייתכן שאהיה יו"ר בז"ן הפרטית

* מה עלול לגרום למריחת הזמן?

"נניח, שאחרי הבחירות ייכנס שר תשתיות חדש, שיבקש ללמוד שוב את הנושא. זה דבר שיכול לעכב את ההפרטה. אני מניח, שכל שר כלכלי סביר יתמוך בהפרטת בז"ן, ולכן אני לא חושש מהתמונה הגדולה או משינוי המגמה. אבל אני כן חושש מעיכובים קלים שינבעו מזמן התארגנות שיבקשו השרים. לכן, אני מעוניין לבצע את מכירת אשדוד לפני הבחירות, ולבצע תשקיף מיידי להנפקת חיפה.

"הדבר המרכזי שגורם למריחת זמן הוא מצב שבו חברה לא באמת מעוניינת להיכנס להפרטה. אנחנו חוללנו פה מפנה, ובז"ן צועדת במהירות להפרטה. אנחנו עובדים בתיאום מלא והדוק מול רשות החברות, ושום דבר לא יכול לעצור את התהליך. התהליך מתקדם בביטחה קדימה.

* איך להערכתך תשפיע מכירת בז"ן על הצרכן?

"מניסיוני כמנכ"ל לשעבר של משרד האוצר, במבחן התוצאה כל הרפורמה של ההפרטות הביאה, לאחר מספר שנים, לירידת מחירים ולשיפור השירות. אני בטוח, שהפרטת בז"ן תייעל את התעשייה ואת משק האנרגיה בישראל, דבר שיתבטא בסופו של דבר גם בשירות לצרכן, שיקבל מחירים טובים יותר".

"אשמח להישאר"

* ואיך להערכתך ייראה משק האנרגיה בישראל לאחר ההפרטה?

"אני מניח, שבבז"ן אשדוד חברת דלק מקומית תהיה שותפה, או כזוכה במכרז או כחברה שהתמזגה עם בעלי בז"ן אשדוד. בז"ן אשדוד, יהפוך בסופו של דבר לתשלובת אנרגיה של בית-זיקוק בשיתוף עם חברת דלק קמעונאית. מאוד ייתכן שבעתיד יתפתחו שם גם תעשיות פטרוכימיות. לגבי בז"ן חיפה, אני סבור שגם היא תיכנס, בהתאם להגבלות הרגולציה, לעסקי תחנות הדלק".

* עם כניסתך לתפקידך כיו"ר בז"ן, הצהרת שבאת להפריט את החברה. האם אתה מתכוון - אם תקבל הצעה מהבעלים החדשים - להמשיך ולנהל את בז"ן כחברה פרטית?

"מאוד ייתכן שכן. אני לא פוסל שום אפשרות, ואני אשקול בחיוב הצעה להיות יו"ר בז"ן גם כחברה פרטית. תעשיית האנרגיה היא מעניינת ומרתקת ומבחינתי כל האפשרויות פתוחות".