ביהמ"ש: המדינה תגיש כתב הגנה בתביעת "ילדי טהרן" תוך 30 יום

התובעים, ניצולי שואה, טוענים בתביעה כי לא קיבלו דבר מהמדינה בעקבות הסכם השילומים שנחתם בין ישראל לגרמניה במאי 1952

בית המשפט המחוזי בת"א קבע אתמול (ד'), כי על המדינה להגיש בתוך 30 יום כתב הגנה בתגובה לתביעתם של 203 אזרחי ישראל, הנמנים על קבוצת הילדים ניצולי השואה המכונה "ילדי טהרן".

סכום התביעה הועמד במועד הגשתה באוקטובר 2004 על 19.1 מיליון שקל, ואתמול הודיע בא כוח התובעים עו"ד גד ויספלד כי הסכום הוקטן ל-14.2 מיליון שקל, ובגין סכום זה תשולם האגרה.

בתום הדיון קבע השופט דוד גלדשטיין, כי על המדינה להגיש כתב הגנה בתוך 30 יום וכעבור חודשיים לאחר מכן יוגשו כל הבקשות המקדמיות על ידי הצדדים. התיק נקבע לאפריל 2006.

התובעים טענו בתביעה, כי לא קיבלו דבר מהמדינה בעקבות הסכם השילומים שנחתם בין ישראל לגרמניה במאי 1952. לדבריהם, בהסכם זה הועבר למדינה סכום של 3.45 מיליארד מארק גרמני. לטענתם, הממשלה הצניעה או העלימה מציבור נרדפי השואה את חובתה לשלם פיצויים וגמלה חודשית. על-פי התביעה, הממשלה גם התרשלה בניהול המו"מ להשגת פיצויים מרביים. עוד נטען כי בסופו של דבר הושגו פיצויים בסכום של 833 מיליון דולר בלבד, מתוכם הועברו לחו"ל 18.3% לפחות.

התובעים ציינו, כי מספרם של שאר התובעים הפוטנציאליים נאמד ב-500 אלף איש. במועד הגשת התביעה ביקשו התובעים מבית המשפט לפטור אותם מתשלום האגרה. (ת.א 2464/04).