רשות המיסים מתכננת פרסום מלא של הסדרי כופר

מדובר בפרסום דוגמת הפרה-רולינג, הכולל את עובדות המקרים והחלטות רשות המיסים בהם

מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא, מתכנן מהפכה בנושא הכופר. מצא מתכוון לפרסם את כל מקרי הכופר - עובדות המקרה, העבירות שנעברו, בקשת הכופר, התשובה לבקשה וגובה הכופר שהוטל. מדובר בפרסום דוגמת הפרה-רולינג, הכולל את עובדות המקרים והחלטות רשות המיסים בהם.

בנוסף, מתכנן מצא לצרף נציג של משרד המשפטים לוועדת הכופר, כדי להביא לשקיפות מלאה. ברשות רואים בכך מהלך מהפכני, וזאת לאור הטענות שהושמעו במהלך השנים, על כך שמקרי הכופר נסגרים "במחשכים" והמקורבים נהנים מיחס מועדף. בהכנסת נציג משרד המשפטים יש משום מסר, לפיו לרשות המיסים אין מה להסתיר.

המהלך המתוכנן של פרסום החלטות הכופר, הוא המשך ישיר לפרסום הקריטריונים לכופר. בד בבד, נעשים מהלכים לקידום הקמת בית משפט מיוחד למיסים, כדי לפתור את בעיית הסחבת בתיקי מס. ל"גלובס" נודע, כי הנושא מצוי בשלב מתקדם.

מצא מתכוון שפרסום בקשות הכופר לא יכלול שמות, מתוך הנחה שמי שפונה למסלול כופר, עושה זאת בין השאר כדי ששמו לא יפורסם. אם יהיה פרסום של שמות, חוששים ברשות המיסים, לא יהיה תמריץ לפנות לכופר.

למצא חשוב לקדם את נושא הכופר וליצור תמריץ חיובי לעשות שימוש במסלול זה, לאור הסחבת הגדולה בתיקי מס. כיום נסגרים מדי שנה 170 תיקי כופר.

בממוצע חולפות 14 שנה בין מועד ביצוע עבירות המס לבין פסק דין סופי. מסיום החקירה על-ידי רשות המיסים ועד הגשת כתב אישום על-ידי הפרקליטות, חולפות בממוצע 6.5 שנים.

ברשות המיסים אומרים, כי עקב אכילס של המערכת הוא קצב הגשת התיקים על-ידי הפרקליטות. זאת, למרות שב-2005 הוגשו 100 כתבי אישום - כפליים מב-2004.

כשמדובר בתיקי העלמות מס של 100-200 אלף שקל, גישת הפרקליטות היא להימנע מהגשת כתב אישום ולהפנות את רשות המיסים לסגור את התיק בכופר. פרסום בקשות הכופר ותוצאותיהן, יתייחס לבקשות כופר שהוגשו אחרי 1 בינואר 2006.