כתב אישום נגד הרב הראשי לצפת באשמת הסתה לגזענות נגד ערבים

לבית משפט השלום בנצרת הוגש היום כתב אישום נגד הרב שמואל אליהו בגין שלושה אישומים של פרסום הסתה לגזענות

לבית משפט השלום בנצרת הוגש היום (ד') כתב אישום נגד הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת ובנו של הרב הראשי לישראל לשעבר, מרדכי אליהו, בגין התבטאויותיו במסגרת ראיונות שהעניק לכלי תקשורת שונים נגד ערבים.

בכתב האישום, שהגישו פרקליטת מחוז הצפון, עו"ד סילביה פריימן, וסגנה, עו"ד מורן מרגלית, מיוחסים לרב אליהו שלושה אישומים של פרסום הסתה לגזענות. העונש המירבי הקבוע בחוק בגין עבירה זו הוא חמש שנות מאסר, כאשר אין משמעות לשאלה אם הפרסום הביא לגזענות בפועל ואם היה בו אמת או לא.

הגשת כתב האישום אושרה ע"י היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות תלונת מרכז מוסאוא, לזכויות האזרחים הערבים.

באישום הראשון נטען, כי בשנת 2002, קרא הרב אליהו, בשני כלי תקשורת שונים, לסלק את כל הסטודנטים הערבים מהמכללה בצפת. היה זה לאחר שפורסם כי הסטודנטית יאסרה בכרי תועמד לדין, באשמת אי-מניעת הפיגוע בצומת מירון, לאחר שידעה כביכול על המחבל באוטובוס.

האישום השני מתייחס לראיון שהעניק הרב ביולי 2004, בו נשאל, בין היתר, לגבי מודעות שהופצו באותה עת ברחבי צפת, בהן נטען כי יש בנות יהודיות "השבויות" בכפרים ערבים.

בתשובתו, ציין הרב אליהו לרעה את המכללה בצפת, כמקום בו קשרים פסולים יכולים להירקם. הרב טען, כי הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת מכללה לסטודנטים ערבים, כך שבמכללה בצפת ילמדו רק יהודים.

כחודש אחר כך, נטען באישום השלישי, התראיין שוב הרב ל"קול ישראל" בעניין מודעות אלה, וקרא שלא להשכיר ולמכור דירות לערבים. בתשובה להערת המראיין, חיים זיסוביץ', כי מדובר בגזענות, השיב הרב: "תגיד את המילה גזעני 20 פעם, אני לא מתרשם מהמלים האלה. אנחנו נגד, זה גם אגב איסור הלכתי, אסור למכור ולהשכיר דירה לערבים".

בעבר חתם הרב אליהו - יחד עם רבנים נוספים - על גילוי דעת, הקורא שלא להעסיק פועלים ערבים, לא לבוא עימם במשא ומתן, וכן להעדיף לסחור עם מי שאינו מעסיק ערבים ואינו מוכר תוצרת ערבית. סגן שר החוץ דאז, הרב מיכאל מלכיאור, דרש בשעתו מהיועמ"ש לפתוח בחקירה בחשד לגזענות, אולם דרישתו נענתה בשלילה.