ביה"ד דחה תביעה של טייס ארקיע שהתפטר בשל הרעת תנאים

"יש מידה של חוסר הגינות בעובד ותיק, המוכן לקבל רק קידום - ואינו מוכן להתמודד עם קשיי מעבידו באופן זמני"

ביה"ד האזורי לעבודה בת"א דחה תביעה של טייס לשעבר בארקיע, שדרש פיצויי פיטורים, לאחר שהתפטר בטענה להרעת תנאים.

דרור לביא היה קברניט במטוס בואינג 757. ב-2001 דרשה ארקיע שיעבור למטוס מדרג נמוך יותר, ובשכר נמוך ב-45%, ולביא התפטר.

ארקיע שחררה לו פיצויי פיטורים לתקופה שמ-1998, אך סירבה לשלם לו פיצויים גם לתקופה שלפני כן. לביא טען שהוא זכאי למאה אלף שקל.

ארקיע הגישה תביעה שכנגד באמצעות עוה"ד נחום פיינברג ואורלי אבירם, בטענה שלביא התפטר כי התקבל לאל-על .

עוד לפני שמסר על התפטרותו, נטען, הודע לו שיחזור לצי הבינ"ל. הוא התלבט והודיע שהוא עובר לאל-על. לדבריה, היה עליו להודיע שלושה חודשים מראש, אך הוא הודיע רק 17 יום מראש, ולפיכך תבעה ממנו 45 אלף שקל.

ביה"ד ציין, כי לביא הועבר לצי הבינ"ל זמן קצר יחסית לפני הפסקת עבודתו, ובהתאם, בכירותו לעומת הטייסים והקברניטים שעליהם חל ההסכם הקיבוצי, היתה נמוכה.

יש מידה של חוסר הגינות בעובד ותיק, המוכן לקבל רק קידום, ואינו מוכן להתמודד עם קשיי מעבידו באופן זמני, נכתב. קושי זה היה נחלת המדינה.

לביא לא ציין כי השינוי בשכרו בגין העברתו לצי הפנימי היה למשך חודש בלבד. בבחינה שנתית, לא רק שלא נפגעה ההשתכרות, אלא שופרה.

בנוסף, גם לו הוחזר לצי הבינ"ל ולו הושב לו השכר שנגרע ממנו - לא בטוח שהיה נשאר בארקיע. לביא אינו זכאי להיחשב כמתפטר בדין פיטורים. ביה"ד קיבל את תביעת ארקיע וחייב את לביא לשלם לה 45 אלף שקל (ע.ב 7788/03).