קבלנים שימו לב: קיבלתם הודעה על זכייה במכרז ציבורי? עדיין מוקדם לחגוג

ביהמ"ש קבע כי גם אחרי מימוש הערבות שהפקדתם, ועדת המכרזים יכולה לבטל את הזכייה אם מתמודד התלונן בצדק על פגמים

קבלנים שימו לב: אם קיבלתם הודעה על זכייה במכרז ציבורי - זה עדיין לא סופי, גם אם מומשה הערבות שהפקדתם. ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב קבע כי כאשר מדובר במכרזים ציבוריים, התוצאות כפופות לביקורת שאר משתתפי המכרז, ובמידת הצורך גם בפני בית המשפט.

השופט יהודה זפט ציין כי אם תתקבל הטענה לפיה משנמסרה לזוכה החלטת ועדת המכרזים לקבל את הצעתו, נכרת חוזה והשלב המכרזי הסתיים, תאבד זכות העיון את תכליתה ולא תתאפשר ביקורת יעילה על ההליכים.

השופט דחה את טענתו של עו"ד דוד יצחקי, לפיה עם ההודעה בדבר זכייתו במכרז של המינהל לחכירת מגרש ברמת אביב, ומימוש הערבות הבנקאית נכרת חוזה. עו"ד יצחק טען כי בכך הסתיים השלב המכרזי ועל כן ועדת המכרזים לא היתה מוסמכת לבטל את זכייתו ולהסב את הזכייה לעו"ד יצחק חג'אג' (הצעותיהם של עורכי-הדין הוגשו כמיופי כוח עבור רשימת מציעים).

עו"ד חג'אג' מימש את זכות העיון וגילה כי בערבות הבנקאית שצורפה להצעת עו"ד יצחקי נפל פגם. בעקבות פנייתו התכנסה ועדת המכרזים לדון בכשרות הצעת עו"ד יצחקי והחליטה לבטל את החלטתה הקודמת בדבר זכיית עו"ד יצחקי, ולהכריז על הצעת עו"ד חג'אג' כהצעה הזוכה.

עו"ד יצחקי לא השלים עם ביטול זכייתו וביקש צו ביניים כנגד מימוש זכיית הצעת עו"ד חג'אג'.

השופט הוסיף כי גם בעובדת מימוש הערבות הבנקאית אין כדי למנוע את הביקורת על הליכי המכרז. השופט השתכנע כי הצעת עו"ד יצחקי נפסלה בצדק, והחליט לדחות את בקשתו לצו ביניים ולחייבו לשלם למינהל הוצאות בסכום 30 אלף שקל והוצאות בסכום זהה לעו"ד חג'אג'. (עת"מ 2880/05).