הערכה: אם קדימה תקבל יותר מ-40 מנדטים - הירשזון יהיה שר האוצר ובר-און יהיה שר התמ"ס

תיקים אחרים יינתנו כנראה למאיר שטרית (משרד התחבורה) ולאוריאל רייכמן (חינוך)

יומיים לאחר הצגת רשימת קדימה לכנסת, מנסה "גלובס" לשרטט את תמונת השרים הכלכליים הצפויה בממשלה הבאה. אם קדימה אכן תזכה ביותר מ-40 מנדטים, צפויים מרבית התיקים הבכירים להישאר בידיה. אלה הם תיקי הביטחון, החוץ והאוצר. במקרה כזה, מי שיעמוד בראש המערכת הכלכלית, כשר האוצר, יהיה אברהם הירשזון.

בהכנת הרשימה לכנסת, אותת על כך אהוד אולמרט, אשר לקח את מקורבו ואיש אמונו, הירשזון, וקידם אותו למקום ה-10. אולמרט והירשזון מתפקדים יחדיו בפוליטיקה זה 25 שנה. הירשזון, אשר כיהן כשר התיירות בממשלת שרון, אך בעיקר בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת, מכיר את המערכת הכלכלית גם ברמת המיקרו וגם ברמת המאקרו. הוא אף צבר היכרות עם ראשי המשק ועם ראשי מערכת הבנקאות.

בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים הוכיח הירשזון, כי אינו חושש להתעסק עם מונופולים וקידום הפרטות, גם כשהופעלו עליו לחצים כבדים (למשל, מצד ראשי אל-על, במקרה של ישראייר). אין ספק, כי זו סנונית ראשונה במדיניות פתיחת המונופולים לתחרות אותה סימן הירשזון, בתיאום עם אולמרט.

לכן, בתקופתו כשר האוצר, אם תתממש, צפויה להימשך המדיניות הפיסקאלית שקבע אולמרט כשר האוצר. גם הוא, כמו אולמרט, משוכנע שאין לנקוט שינויים משמעותיים במבנה התקציב. כל שצריך לעשות הוא "תיקונים" שיתנו פתרונות לבעיית העוני.

הירשזון, שנחשב "אדם פתוח", צפוי אף ליצור קשר המוגדר במערכת הפוליטית "נוח", עם ההסתדרות וראשי ועדי העובדים. בין היתר, לאור העובדה שבעבר היה יו"ר ההסתדרות הלאומית, והכיר מקרוב את נושא זכויות העובדים.ניסיונו ומעמדו אצל אולמרט, כולל נאמנותו המוחלטת למ"מ ראש הממשלה, יסייעו לו לקבל את התפקיד.

אבל כל זה, כאמור, בתנאי שקדימה תקבל מעל 40 מנדטים ותיק האוצר לא יצטרך להימסר לשותף קואליציוני. אז יש סיכוי רב שתיק התעשייה והמסחר, ששימש מקפצה עבור אולמרט, יעובה לטובת הירשזון.

מועמדים כלכליים נוספים של קדימה בעשירייה הראשונה, הם השר מאיר שטרית, שככל הנראה ימשיך כשר התחבורה, לאחר שתיק החינוך הובטח לפרופ' אוריאל רייכמן. השר הכלכלי הנוסף המסתמן, הוא רוני בר-און, שגם הוא מקורב לאולמרט.

אין ספק, שאם הירשזון יהיה שר האוצר, יהיה בר-און המועמד הטבעי לקבל את תיק התעשייה והמסחר. בר-און חפץ בתפקיד זה כבר בסיבוב הנוכחי, אך מגבלות ממשלת המעבר הותירו אותו בידי אולמרט, לצד שלל התיקים בהם הוא מחזיק במקביל לתפקידו כמ"מ ראש הממשלה. למעט 3 אלה, אין לקדימה בעשירייה הראשונה דמויות כלכליות.

כך, במקרה שהירשזון אמנם יקבל את האוצר, יופרד שוב תיק התמ"ת - שעובה ע"י שרון עבור אולמרט (וכולל היום את התעשייה, המסחר והתעסוקה). ההפרדה תביא לכך שהתעשייה והמסחר יוותרו בידי קדימה, ואילו משרד העבודה והרווחה יינתן לשותף קואליציוני. במיוחד, כשהוא ייחשב תיק חשוב מבעבר, לאור המלחמה בעוני המתוכננת ע"י אולמרט.

במקרה שהירשזון יהיה שר התעשייה, ייתכן שהאות האחרונה בראשי התיבות של התמ"ת היום, הת' - המייצגת את התעסוקה, תישאר במקומה למרות שהעיסוק בתחום יועבר לשותף להקמת הממשלה. רק שבסיבוב הנוכחי, הת' תייצג את התיירות, משרד שהפך ל"בייבי" של הירשזון, שישמח לצרפו לסמכויותיו.