כנפיים עתרה לבג"ץ כנגד החלטת הירשזון לאשר מעמד מוביל נקוב לישראייר בקו לניו-יורק

טוענת כי לא הייתה רוכשת את אל-על אם הייתה מעלה בדעתה שהממשלה תחליט להעניק מעמד של מוביל נקוב לחברת תעופה נוספת

חברת כנפיים, בבעלות אבשלום נוריאל והאחים ישראל ודדי בורוביץ', עתרה היום (א') לבג"ץ כנגד החלטת שר התיירות, אברהם הירשזון, לאשר מעמד של מוביל נקוב לישראייר על הקו לניו-יורק.

בעתירה טוענת כנפיים, באמצעות עו"ד דני אברבנל ממשרד יגאל ארנון, שלא הייתה רוכשת את אל-על ולא הייתה משקיעה בה סכומי כסף כה גדולים, אם הייתה מעלה בדעתה שהממשלה תחליט להעניק מעמד של מוביל נקוב לחברת תעופה נוספת.

עוד טוענת כנפיים, כי אין ספק שלכל העוסקים במלאכת ההפרטה היה ברור, כי אף משקיע סביר לא יכנס למהלך של רכישת אל-על ולסיכונים האדירים הכרוכים בו, אם מדינת ישראל לא הייתה מתחייבת שמעמדה וזכויותיה של אל-על כמוביל נקוב יחיד ישמרו ולו לתקופת מעבר, גם בעידן שלאחר ההפרטה.

כנפיים מדגישה, כי החלטתו של הירשזון להעניק לישראייר מעמד של מוביל נקוב מרוקנת את החלטת הממשלה בעניין זה מכל תוכן ועושה אותה חסרת הגיון.

זו העתירה השלישית המוגשת בנושא זה. קדמו לה עתירה של אל-על ועתירה של עובדי אל-על, שהגישו עתירות נפרדות בהן טענו טענות דומות. יצוין כי בית המשפט קבע דיון בעתירות אלה לאמצע פברואר, אך ביטל צו על תנאי כנגד ההחלטה.

תגובת ישראייר לעתירות אל-על הייתה, שהיא רואה בעצם הגשת העתירה את המשך ניסיונה הבלתי ראוי של אל-על להיאחז בקרנות המזבח, על מנת לשמר על המונופול שלה על חשבון המשק הישראלי והצרכן.

ישראייר הדגישה, כי על פי ההסכם הבי-ליטראלי בין ארה"ב לישראל רשאית כל מדינה למנות מובילים נקובים במספר בו תחפוץ, וכי החלטת הירשזון הסירה למעשה מגבלה מלאכותית שהוטלה על התעופה הישראלית והפלתה אותה לרעה מול חברות התעופה האמריקאיות. עוד הודיעה ישראייר כי היא נערכת להפעלת הטיסות בזמן הקרוב.

לדברי עו"ד אברבנאל, הבטחת הממשלה בתשקיף אל-על מקפלת בתוכה התחייבות שלטונית כלפי כנפיים. ההחלטה התקבלה במסגרת המאמץ למכור את אל-על לידיים פרטיות, ולהבטיח לרוכשים הפוטנציאלים מה הם רוכשים, העובדה שהירשזון אינו מסכים עם התחייבות זו, אינה משחררת את המדינה מהתחייבויותיה.