חשד: עו"ד לשעבר יזם את הברחת הסולר הגדולה מהרשות הפלשתינית

רונן בן-טובים חשוד שיזם את הברחת הסולר ואף דאג לכסות זאת באמצעות חשבוניות פיקטיביות בהיקף של יותר מ-18 מיליון שקל

בית משפט השלום בחיפה האריך בחמישה ימים את מעצרו של רונן בן-טובים, עו"ד במקצועו שרישיונו נשלל, החשוד שיזם את הברחת הסולר מתחומי הרשות הפלשתינית לשטח ישראל. בן-טובים (47) הוא אחד המעורבים המרכזיים במבצע "דלת מסתובבת", בו פתחה רשות המיסים בנובמבר האחרון, ובמסגרתו פשטו חוקריה על בתים, עסקים ותחנות דלק ברחבי הארץ.

הרשות הפלשתינית קונה מחברת דור-אלון את הסולר המיועד לשימוש בתחומה, ובהתאם להסכם עם ישראל, מחזירה רשות המיסים לפלשתינים את הבלו והמע"מ בגין הקניות, בהנחה שכל הכמויות אכן נצרכות בתחומי הרשות הפלשתינית.

אולם, התברר כי סוחרים פלשתינים מתוחכמים חברו לסוחרי דלק ישראלים, ומצאו דרכים להחזיר את הסולר לתחומי ישראל, במחירים נמוכים יותר מהנמכר בישראל. אם לא די בכך, הם מכרו אותו תוך שימוש בחשבוניות פיקטיביות.

ברשות המיסים נזעקו לפעול נגד התופעה, משום שהנזק לקופת המדינה הוא כפול: אי-תשלום הבלו בגין הסולר, והמע"מ שלא משולם בגלל השימוש בחשבוניות הפיקטיביות. באוצר מעריכים, כי היקף העלמות המיסים, כתוצאה ממכירת הדלקים המוברחים בישראל, מגיע למאות מיליוני שקלים בשנה.

בן-טובים חשוד, כי יזם את הברחת הסולר, ואף דאג לכסות זאת באמצעות חשבוניות פיקטיביות על-שם חברות שונות, בהיקף של יותר מ-18 מיליון שקל. ברשות המיסים חושדים, שפיתה אחרים להקים חברות, במטרה להשתמש בהן לצורך הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות.

עם תחילת החקירה, ירד בן-טובים למחתרת, כשהוא לוקח עימו מסמכים ומחשב נייד, דרכו הנפיק כנראה את החשבוניות הפיקטיביות. לאחר שכל הנסיונות להביאו לחקירה מרצונו החופשי ולאתרו עלו בתוהו, הוא הוכרז כעבריין נמלט. בסוף השבוע הוא אותר ברחוב החשמל בת"א, בלוויית כלב אמסטף. כאשר פנו אליו החוקרים, הוא הסתובב ונמלט, אך בסוף נתפס ונעצר.

בחקירתו, הוא קשר עצמו לחלק מהחשדות המיוחסים לו, ואף עומת עם מעורבים נוספים, שקשרו אותו לפרשה.

רישיון עריכת הדין של בן-טובים נשלל לצמיתות לפני כשנתיים, לאחר שהסתבך בפרשת הונאה והורשע בדין משמעתי על הפרת חובת הנאמנות ללקוח והתנהגות שאינה הולמת.