המדינה צפויה להנפיק לציבור אופציה ל-49% מחברת דרך ארץ, מפעילת כביש

שווי האופציה - יותר מ-500 מיליון שקל; לדרך ארץ זכות ראשונה לרכישתה במחיר שתבקש המדינה

המדינה צפויה להנפיק לציבור אופציה לרכישת 49% מחברת דרך ארץ, המפעילה של כביש חוצה ישראל. שווי האופציה למעלה מ-500 מיליון שקל.

ככל הנראה, המדינה לא תמכור את אופציית הרכישה במכרז בשל החשש שדרך ארץ תנסה לנטרל את המהלך.

יוזמי המהלך הם החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה; סגנו, עמי לנדאו בגיבוי של היועצת המשפטית במשרד האוצר עוה"ד ימימה מזוז; ומנכ"ל חברת חוצה ישראל, יהודה כהן.

מכוח חוזה הזיכיון, קיימת למדינה אופציה לרכישת 49% ממניות חברת דרך ארץ. על-פי החוזה, המדינה אינה יכולה להמיר את האופציה למניות, אלא רק למכור את האופציה.

לדרך ארץ זכות הצעה ראשונה - במידה והיא תרצה לרכוש את האופציה במחיר המבוקש על-ידי המדינה.

בוועדת המכרזים מציינים, כי למכירת האופציה באמצעות הנפקה יש מספר יתרונות מובהקים: בשיטה זו התמורה תהיה הגבוהה ביותר; ינוטרל ניגוד העניינים המובנה הקיים בין הזכיינית דרך ארץ, לחברת ההפעלה.

למפעיל יש מוטיבציה להגדיל את מספר הנוסעים בכביש בעוד הזכיין, שנושא בנטל הרחבת הכביש, חושש כי תוספת תנועה תגרום להגדלת ההשקעה

יתרון נוסף בהנפקה לציבור הוא שקיפות בחברה - דרך ארץ תידרש להגביר את השקיפות בחברה, בין היתר במינוי דירקטורים מטעם הציבור ועמידה בדיווחי שוק ההון.

יתרון נוסף, הוא העובדה שהציבור הופך להיות שותף במימון פרויקט כביש אגרה וזו צפויה להיות הסנונית הראשונה בשיתוף הציבור במימון פרויקטים.