ענבל גבריאלי: החוק בישראל מעניק לי כח"כ חסינות מפני חיפוש; אני שמחה שהשוטרים בחרו לכבד זאת

(עדכון) - מגיבה על הביקורת נגדה, לאחר שמנעה מחוקרי רשויות המס לחפש בבית אביה * האב, שוני, נעצר הבוקר בחשד להלבנת הון במיליונים

ראובן ועזרא-שוני גבריאלי (אביה של ח"כ ענבל גבריאלי), שלומי גבריאלי, מאיר אברג'יל, מוטי מנשה, יורם צרפתי ויואל שניידר, חשודים בכך שניהלו רשת הימורים באינטרנט, הלבינו את כספי ההימורים ולא דיווחו לרשויות המס על הכנסותיהם. על-פי החשד העלימו החשודים הכנסות של עשרות מיליוני שקלים. כך הותר לפרסום היום (ב').

חוליית המחסלים מבלרוס סיפקה כיוון חקירה חדש

החשודים חשודים בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות על חוק איסור הלבנת הון, ארגון וניהול משחקי מזל אסורים, השמטת הכנסות והעלמת עסקאות ודיווח עסקאות בחסר לפי חוק מע"מ. בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בת"א בשבוע שעבר, ביקשו החוקרים לעצרם בשל חשש לשיבוש מהלכי חקירה ומשפט והשפעה על עדים. החקירה משותפת לימ"ר ת"א ולרשות המיסים.

החקירה החלה בעקבות מעצרם של חוליית מחסלים מבלרוס. ארבעת החשודים נעצרו בזמנו בחשדות כי היו קשורים בניסיון לחסל את שוני גבריאלי. במהלך החקירה התברר, כי המניע לזימון חוליית החיסול הוא מאבקי שליטה בשוק ההימורים ברשת אינטרנט קפה, שנוהלה ונשלטה על-ידי כל החשודים.

במהלך הדיון בהארכת מעצרם של החשודים ציינו החוקרים, כי לא מדובר בהימורים וירטואליים אלא בהימורים שנעשו בכסף מוחשי, שניתן במזומן לפני הכניסה למחשב.

הפסדים או רווחי עתק?

באשר לראובן גבריאלי, החוקרים טענו כי הוא בעל מניות בחברת בט אנד צ'אט. גבריאלי, על-פי החשד, לא נשא תפקיד רשמי בחברה, אך היה בעל הכסף והממון וקיבל רווחים ממנה. סניגורו טען מנגד, כי מעבר לעובדה שגבריאלי השקיע בחברה לגיטימית שרשאית להוציא תוכנה שהיא לגיטימית, לא היה לו קשר לפעילות בלתי חוקית. כן טען, כי השקעתו ירדה לטמיון.

החוקרים טענו, כי כל החשודים טוענים למעשה טענה זו, וכי כל החברות הראו למעשה פעילות של הפסדים. לדבריהם, מחומר החקירה עולה, כי מדובר בדיווח כוזב. לדבריו, מסמכים המתייחסים לפעילות החברות ונתפסו על ידי החוקרים, מראים על חלוקת רווחים ועשיית רווחים במיליונים. כמו כן, מחומר החקירה עולה בבירור כי היתה העברת כספים לחו"ל.

באשר לשוני גבריאלי, אמרו החוקרים, כי בשנת 2004 נחקרו ניסיונות פגיעה בגבריאלי. מדובר על מטען שהיה אמור להתפוצץ במגדלי עזריאלי, ונועד לפגוע בשוני גבריאלי. כתוצאה מאותה חקירה, עלו החשדות לגביו בחקירה זו. בין היתר, מדובר על חשדות בקשר לחברות נט מרקט וטרגט העוסקות בהימורים באינטרנט. לדברי החוקרים, קיים חומר המצביע על העברות כספים מחו"ל.

באשר לאברג'יל, אמרו החוקרים כי היה קשור לפעילות נט מרקט בין השנים 2001-2003, כבעל מניות. אברג'יל חשוד לארגון וניהול משחקי מזל. מחומר החקירה, לדברי החוקרים, עולה כי היתה לו בעלות על תוכנת משחקים וכן היה שותף ברווחים של אותה תוכנה. מחומר החקירה, לדברי החוקרים, עולה כי אברג'יל קיבל כספים לידיו, ויש חשד מעבר לסביר, כי נעשתה הלבנת הון, על ידי כך שאברג'יל רשם נכסים או מטלטלין על שמם של אחרים.

באשר לשניידר, טענו החוקרים, כי הוא נציגו של אברג'יל ושותף שלו. סניגורו ציין כל פעילות עסקית הקשורה לנט מרקט מינואר 2001. סניגורו טען, כי היתה לו פעילות עסקית בנט מרקט, שלא צלחה.

פלטפורמות להימורים ברשת

נציגי החוקרים טענו, כי מחומר החקירה עולה שכל החשודים היו מעורבים בחברות שהפיצו תוכנות המהוות פלטפורמות לביצוע הימורים באינטרנט. הם עשו מיליונים והעבירו את הכספים שהרוויחו לחו"ל ולא דיווחו על הכספים לרשויות המס.

עם מעצר החשודים בשבועיים האחרונים, ערכו גורמי צוות החקירה המשותף של המשטרה ורשות המיסים חיפושים בבתים ובבתי העסק של העצורים, ונתפסו אלפי מסמכים, חומרת מחשב ומדיה מגנטית. בין היתר, הם פשטו על מסעדת חצרות יפו ("אריאנה"), שבבעלותו של שוני גבריאלי.

היום, כאמור, הסיר בית המשפט את צו איסור הפרסום בפרשה, שחקירתה טרם הסתיימה. במשטרה אומרים כבר כעת, כי מדובר באחת מפרשות ההונאה הגדולות ביותר הקושרות בין הון לשלטון.

בהחלטתה להאריך את המעצר כתבה השופטת מרים דיסקין, כי "מזה זמן רב לא נתקלתי, אם בכלל, בפרשה מורכבת ומסועפת מזו, הקשורה לא רק לחשודים שבפניי, אלא לשורה ארוכה של מעורבים נוספים ואת היקפה ומימדיה קשה לצפות בשלב זה".

ח"כ ענבל גבריאלי אמרה הבוקר ל"גלובס": "אני לא מגיבה על הסיפור הזה. אני לא צריכה להגיב על כל מה שמתפרסם, וכדאי שקודם תעשו שיעורי בית על הפרטים".

ענבל גבריאלי לחוקרים: "אני גרה כאן"

כאשר החקירה הפכה לגלויה, הגיעו חוקרי רשויות המס לביתו ולמשרדיו של שוני גבריאלי, שם ערכו חיפושים. בתו ענבל גבריאלי הגיעה לבית, הציגה בפני החוקרים את תעודת חבר הכנסת שלה, טענה שזהו ביתה ושיש לה חסינות, ודרשה שלא יערכו חיפושים בבית.

המשטרה מסרה, שבעקבות דרישתה השוטרים עזבו את המקום בלי לערוך חיפוש, ופנו ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבקש אישור. המשטרה הוסיפה: "לא היה מדובר באחד המקומות הקריטיים לחקירה, ולכן השוטרים עזבו את המקום מבלי שפנו מיידית לבקש אישור לחיפוש".

ענבל גבריאלי אינה מתגוררת בבית הוריה אלא עם בן זוגה, שוער מכבי ת"א לירן שטראובר. היא נבחרה לכנסת לפני שלוש שנים לאחר שהתמודדה בהצלחה בפריימריס בליכוד, תוצאה שעוררה הפתעה ותהיות. בפריימריס האחרונים הובסה גבריאלי ולא תכהן בכנסת הבאה.

ענבל גבריאלי: החוק מעניק חסינות

עדכון: ח"כ ענבל גבריאלי מסרה לפרסום אחר הצהריים את תגובתה. "החוק במדינת ישראל מעניק חסינות לכל חבר כנסת מפני חיפוש בבית שבו הוא מתגורר. הצגתי עובדה זו בפני השוטרים, שניסו לערוך חיפוש בביתי והם בחרו לכבד את החסינות ואת החוק, ובצדק".

גבריאלי סירבה להגיב על תגובת יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט וחבר סיעתה, ח"כ מיכאל איתן, אשר דחה בתוקף את גישתה ואף קרא לוועדת האתיקה של הכנסת לקיים בעניין זה דיון ולהעמידה במקומה.

איתן דחה מכל וכל את טענת גבריאלי לפיה חסינות חבר כנסת מפני חיפוש חלה גם על מגורים משותפים שלו עם מי שחשוד בביצוע עבירה. זאת כאשר החיפוש מכוון למסמכים או לראיות שנמצאות בחזקת החשוד, ולא בחזקת חבר הכנסת. איתן הדגיש כי טענת גבריאלי היא "שימוש ציני ובוטה, שרק חבר כנסת שאינו מבין את תפקידו יכול לעשות בו שימוש".