המעו"ף איבד השבוע 2.2%; קבוצת דלק קפצה 4.9%; הדולר ירד מתחת ל-4.7 שקלים

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] הפועלים הוסיפה 0.8% * מכתשים אגן התחזקה 1% * אורמת התאוששה 5% * מדד הנדל"ן עלה 1.6%

שבוע המסחר בבורסה של ת"א הסתיים בעליות שערים נאות, שקיזזו במעט את האווירה השלילית ששררה השבוע בשווקים. בהשראת האווירה החיובית בשוקי העולם ועל רקע בלימת המומנטום השלילי אתמול (ד'), נפתח יום המסחר הנוכחי בעליות שערים והתנהל בטריטוריה החיובית לכל אורכו. בשוק המט"ח נחלש הדולר אל מתחת לרף ה-4.7 שקל, ובשוק הסולידי נמשכה האווירה החיובית. בסיום שבוע המסחר רשם מדד המעו"ף ירידה של 2.2%.

שבוע המסחר, שהיה רווי באמוציות שליליות על רקע המלצת מורגן סטנלי לצאת מהשווקים המתעוררים, ננעל באווירה רגועה יחסית, תוך תחושה שגם את המשבר האחרון השוק צלח ללא פגיעות קשות מדי. מלבד המספרים עצמם, המלמדים על תגובה מאופקת של המדדים, והעובדה שהמעו"ף נתמך מעל רף 800 הנקודות - האינדיקציה המעודדת ביותר היא שהגופים הזרים לא נהו אחרי המלצת מורגן סטנלי, אלא ציינו שבוע סולידי מבחינת היקפי הפעילות.

התחושה הכללית שהכלכלה המקומית ממשיכה להפגין איתנות, מחזקת אף היא את שוק ההון. בשורה התחתונה אף אחד לא סבור כיום שרמת השיאים האחרונה ביטאה בועה פיננסית, ולכן המסקנה בטווח הארוך היא כי המגמה החיובית בשוק נותרה בעינה.

יום המסחר הנוכחי לווה גם בשתי התייחסויות לגבי השוק המקומי, האחת של מורגן סטנלי והשנייה של כלכלני השבועון הכלכלי הבריטי "אקונומיסט". שני הגופים התייחסו בחוות הדעת שלהם בעיקר לפועלו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהולך ומצטייר כעוגן האמיתי של שוק ההון ברגעי משבר.

כלכלני מורגן סטנלי טענו שהם מצפים מבנק ישראל, בעקבות השינויים הגיאופוליטיים באזור, שימשיך לשמור על המדיניות המוניטארית המרסנת, על-מנת לשמר את השוק בתוואי הכלכלי הרצוי. בנוסף ציינו הכלכלנים, כי מדיניות כלכלית זהירה של ישראל היא הפתרון הטוב ביותר כנגד חוסר הוודאות שאופף את המישור הפוליטי-מדיני על רקע השינויים ברשות הפלשתינית.

כלכלני ה"אקונומיסט" העריכו גם הם כי בנק ישראל ימשיך במדיניות המוניטארית המרסנת, וציינו כי מדובר במענה להתגברות הביקושים בשוק המקומי ולמגמת הריביות בשווקים הבינ"ל. הכלכלנים הבריטים הוסיפו כי פישר תורם להמשכיות במדיניות הכלכלית, במיוחד בזמן של התגברות אי-הוודאות הפוליטית ושל עלייה בפרמיית הסיכון.

מלבד זאת צפו כי ב-2006 יימשך הפיחות בשקל מול הדולר, בעקבות התחזקות המטבע האמריקני בשווקים הבינלאומיים, ועקב העלייה בביקוש למטבע חוץ בשוק המקומי. עוד העריכו כי האינפלציה בישראל תישאר נמוכה בשנים 2006 ו-2007.

דו"חות טובים למתחרה של מ.א.

בסוף היום הוסיף מדד המעו"ף 0.3%, מדד ת"א 100 טיפס ב-0.5% ומדד התל-טק ננעל ללא שינוי. מחזור המסחר עמד על 1.2 מיליארד שקל.

בשוק המניות לא נרשמו התרחשויות מיוחדות, וגם היום הובילו מניות הבנקים הגדולים והכימיה את טבלאות המסחר. בזירת הבנקים טיפסו פועלים ולאומי ב-0.8% וב-0.1% בהתאמה, ומדד הבנקים עלה היום ב-0.5%. עם זאת, במונחים שבועיים רשם המדד ירידה שבועית של 2.8%.

בזירת הכימיה ננעלה מכתשים אגן בעלייה של 1%, לאחר שענקית האגרוכימיה השוויצרית סינג'נטה פרסמה תוצאות טובות לרבעון הרביעי של 2005. החברה, שעברה במעט את תחזית ההכנסות והרווח של האנליסטים, ציינה כי ברבעון הרביעי נרשם שיפור במצב השוק בברזיל וכן במצב השוק האירופי. זאת לאחר ששניהם סבלו מחולשה לאורך 2005. מגמה זו הביאה ליציבות במכירות המוצרים להגנות הצומח של סינג'נטה בהשוואה לרבעון המקביל, כשבסיכום השנה הציגה החברה צמיחה נאה במכירות וברווחים, וציפייה להמשך צמיחה דו-ספרתית של הרווח למנייה בשלוש השנים הקרובות.

כי"ל הוסיפה היום לערכה 1.2% לאחר שדיווחה על עליית מחירי התמיסות הצלולות המיועדות לקידוחי נפט, ומיוצרות על-ידי חטיבת המוצרים התעשייתיים של החברה. עוד מבין הגדולות, אורמת התאוששה היום משני ימים של ירידות שערים וזינקה ב-5% במחזור ער. אפריקה ירדה ב-0.8% לאחר שדיווחה כי היא בוחנת את הנפקת חטיבת המגורים של החברה. נייס הוסיפה לערכה 4% בהמשך לתוצאות הטובות מאתמול (ד') והתגובה החיובית אליהן בוול-סטריט, וטבע עלתה 0.9% לאחר שקבילה אישור מותנה לתרופה לטיפול בסכרת, ומנגד נתבעה ע"י פייזר האמריקנית לגבי תרופה אחרת אותה היא משווקת.

הנפקה נוספת בקבוצת דלק

מבין הגדולות בלטה היום קבוצת דלק בזינוק של 4.9%, לאחר שדיווחה על הגשת תשקיף להנפקת פעילות הדלקים בארה"ב, דלק USA. המהלך, שלה כלשעצמו מהווה הפתעה מרעישה עבור המשקיעים. הפתעה אולי בגלל השווי של החברה המיועדת להנפקה, המוערך בכ-700-800 מיליון דולר לפני הכסף בתוספת גיוס של כ-230 מיליון דולר.

באופן כללי נציין כי מבחינת קבוצת דלק, עצם העובדה שהקבוצה מביאה את דלק USA למצב של הנפקה לפי השווי האמור, זוהי הצלחה מסחררת. שכן, החברה השכילה לזהות את הגאות בשוקי האנרגיה ורכשה בית זיקוק בארה"ב, שייצר לה מאז ערך רב על רקע העלייה התלולה במחירי הנפט. מלבד בית הזיקוק, כוללת פעילותה של דלק USA גם כ-350 תחנות דלק בארה"ב.

בזירת הנדל"ן נמשכה המאניה-דיפרסיה, והיום נסחרו המניות בעליות שערים, שהביאו לזינוק של 1.6% במדד הנדל"ן. בין היתר בלטה גזית-גלוב בעליה של 3.2% לאחר שהחברה-הבת בפינלנד, סיטיקון, הציגה תוצאות רבעוניות מצוינות. ארזים הוסיפה לערכה 6% לאחר שאישרה היום כי היא מתכננת להנפיק את החברה-הבת באירופה, ולאחר שזכתה בימים האחרונים להמלצות מחמיאות מכלכלני IBI ופסגות אופק. GTC טיפסה ב-4.2% גם היא לאחר נייר חיובי של IBI. דלק נדל"ן עלתה 4% ואלרוב נדל"ן הוסיפה לערכה 2.7%.

גרנית הכרמל , שזינקה אתמול ביותר מ-9%, התממשה היום בירידה של 1.9% לאחר שדיווחה כי היא אינה מנהלת מגעים להימכר לגמול, כפי שפורסם בתקשורת. "בעלי השליטה בחברה בוחנים חלופות אפשריות למקרה שעסקת המכירה של סונול (לדור-אלון - ר.מ.) על-ידי החברה לא תושלם, ובכללן אפשרות של מכירת השליטה בחברה", דיווחה גרנית לבורסה בהקשר זה.

עוד נציין, כי חברת דיסקונט השקעות קבוצת אי.די.בי מכרה היום את אחזקתה בחברת תפרון בשיעור של כ-9% ובסכום כולל של כ-78 מיליון שקל. המכירה בוצעה באמצעות הבורסה ולפי מחיר של 40.65 שקל למניה, הנמוך בכ-3.3% ממחיר הפתיחה של המניה בפתיחת המסחר. מניית תפרון ננעלה בסוף היום בירידה של 3.3%. דסק"ש, שתרשום רווח של כ-26 מיליון שקל מהמימוש, עלתה 0.4%.

הדולר מתחת ל-4.7 ש'

בשוק המט"ח נמשכה היום היחלשות הדולר, ששוב לא צלח את רף ה-4.7 שקל. בסוף היום איבד המטבע האמריקני מערכו 0.3% ונקבע ברמה של 4.694 שקל. האירו המשיך להיחלש היום גם הוא, ואיבד לבסוף מערכו 0.08% לרמה של 5.6241 שקל.

בשוק הסולידי נרשמה אווירה חיובית, שבאה לידי ביטוי גם באפיקים השקליים וגם בצמודים. בסוף היום ננעלו השחרים בעליות של עד 0.3%. השחר החדש מסדרה 2683 משקף נכון לתום המסחר תשואה של 6.38%. האג"ח הצמודות הארוכות ננעלו בסוף היום בעלייה של 0.2%.

שבת שלום