המלצה: להקים ועדת ערר על החלטות השמאי הממשלתי

הצוות לבחינת מנגנוני ערר על החלטות השמאי הממשלתי בהשגות על שומות, ממליץ להקים ועדת ערר סטטוטורית, שתדון בערר על החלטות השמאים המחוזיים, במקומו של השמאי הממשלתי הראשי.

בסופ"ש הגיש הצוות את המלצותיו למנכ"ל משרד המשפטים, אהרון אברמוביץ. בראש הצוות, שמונה בעקבות אימוץ המלצות דו"ח ועדת גדיש לרפורמה במקרקעי ישראל, עמד עו"ד חיים קלוגמן, שהיה מנכ"ל המשרד ומנכ"ל לשכת עוה"ד.

מטרת הצוות היתה לבחון דרכים לשינוי ההליכים לתקיפת השומות הנערכות לגבי מקרקעי ישראל, ע"י אגף שומות מקרקעין והמינהל או מטעמם. כיום, חוכרים, יזמים או אחרים הטוענים נגד השומות, רשאים להגיש השגה ראשונה בפני השמאי הממשלתי המחוזי הרלוונטי, והשגה שנייה בפני השמאי הממשלתי הראשי או סגנו.

הצוות ממליץ להקים ועדת השגות סטטוטורית, בראשה יעמוד שופט שלום בדימוס או עו"ד הכשיר להיות שופט שלום. חבריה יהיו השמאי הממשלתי הראשי או סגנו, וכן שמאי פרטי או אדם בעל השכלה בתחום עסקאות נדל"ן. הוועדה תדון בהשגות השניות על השומות.

הצוות ממליץ, שההשגה בפני הוועדה הארצית לא תעכב את ביצוע העיסקה, היא תופעל במשטר של לו"ז קצוב על-פי החוק ולכן תביא לטיפול מקצועי, מהיר ואחיד בהשגות. הצוות מדגיש, כי מאחר שהשמאי הממשלתי משמש כנאמן הציבור ויועץ הממשלה בנושאי שומות מקרקעי המדינה, חשוב שיהיה חבר בוועדה.