חשין דוחה טענות העותרים נגד מניעת איחוד משפחות: "שנאפשר כניסת אויבים לישראל"?

השופט חשין: שנאפשר כניסה של אויבים לישראל?

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט מישאל חשין, תמך היום (ג’) בעמדת המדינה, לפיה יש להותיר את חוק האזרחות על כנו. החוק התקבל בשנת 2003 כהוראת שעה ומאז מוארך תוקפו.

בדיון שנערך היום במשך כמה שעות, בפני הרכב מורחב של 11 שופטים, פנה השופט חשין ליועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירות נגד החוק ואמר לו: "אני מדבר על ממשל אויב, ממשל שרוצה להשמיד את המדינה, שלא מוכן להכיר במדינה. אחרי זה, עכשיו אנחנו צריכים לאשר להם כניסה? עומד פרקליט ישראלי ואני אינני מבין - הבאמת איננו שואפי חיים אנחנו"?

השופט חשין הזכיר, כי העם הפלשתיני בחר בחמאס בבחירות האחרונות והוסיף: "נכון שזה לא עם עויין. אבל כשמדינת ישראל רוצה להגן על עצמה מפני פיגועים, מפני נפש אחת שתיפגע, זה לא מספיק כדי לאסור כניסה? זו לא סיבה מספיקה? מדוע שבזמן מלחמה ניקח סיכונים"?

חשין הוסיף, כי אנגליה וארה"ב לא לקחו סיכונים בזמן מלחמת העולם השניה כלפי גרמניה. "אף אחד אינו מונע מהם את הזכות להקים משפחה, אבל שהבחור מאום אל-פאחם ייסע לגור עם הבחורה בג’נין? אני שואל את עצמי: זו מדינת אויב דה-פקטו, האם אני חייב להמשיך להכניס אותם לתחומי המדינה? הרי הפיגועים נמשכים!", הוא הדגיש.

נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק, פנה לנציגת המדינה עו"ד יוכי גנסין, והעלה את האפשרות, כי הפלשתינים, שיבקשו להתגורר עם בני זוגם בישראל, יקבלו תעודות מיוחדות וכי במקום חוק כללי ייערכו בדיקות אינדיבידואליות לכל מי שמבקש לגור בישראל.

"חוק האזרחות" הינו "הוראת שעה", חוק זמני המוארך מפעם לפעם מאז שנת 2003. המדיניות שמאחוריו החלה כבר במאי 2002. בפעם האחרונה שבה הוארך, יולי אשתקד, התקבל החוק ברוב של 59 תומכים, 12 מתנגדים וללא נמנעים תוך מתן הקלה מסויימת בנושא איחוד המשפחות.

"איחוד משפחות" הוא הסעיף שעל-פיו מעניקה המדינה היתרי שהייה ואף מעמד תושבות לתושבים זרים, אשר נישאו כחוק לאזרחים ישראליים ומבקשים להתגורר עימם בשטחי ישראל. (טל רוזנר)