ביהמ"ש הקפיא את המכרז לשירותי אבטחה צמודים לשרים

גושן שירותי ביטחון: החשב הכללי אשר פרסם את התנאים המקדמיים מונע מרוב החברות מלהשתתף במכרז

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חישין, הוציא צו ארעי, המקפיא את המכרז לשירותי אבטחה צמודים לשרים. הצו הוצא לבקשת גושן שירותי ביטחון פרטיים ומסחריים אשר טענה, כי התנאים המקדמיים במכרז האמור מאפשרים רק לחברה אחת או שתיים להשתתף במכרז וכי תנאי הסף אינם סבירים אינם רלוונטיים והם מקפחים. הצו יעמוד בעינו עד לדיון במעמד הצדדים שיתקיים ב-9 למארס.

גושן שירותי ביטחון עתרה לבית המשפט באמצעות עוה"ד אלון אשר, ניצן שי וגיל רייבי. לטענת גושן, אגף החשב הכללי אשר פרסם את התנאים המקדמיים למכרז למעשה מונע מרוב החברות הנותנות שירותי שמירה מלהשתתף במכרז. נטען כי על המציע להיות בעל מחסן נשק עם לפחות 200 כלי ירייה מאושרים, וכן להיות בעל מחזור כספי שנתי, באחת משלוש השנים האחרונות של לפחות 50 מיליון שקל.

לטענת גושן התנאי הדורש 200 כלי נשק במחסן מונע כמעט מכל החברות בארץ מלהשתתף במכרז מלבד שתיים. עוד נטען כי על המציע להיות בעל מצבת של כוח אדם של לפחות 150 עובדים.

חברות האבטחה משתמשות בכל משמרת בשליש מהעובדים שלהן ולכן נטען אין צורך בלמעלה מ-50 עד 75 כלי נשק. עם כך מדוע דורשת ועדת המכרזים מלאי של לפחות 200 כלי ירייה. התשובה לכך הינה, כי הדבר ימנע ממרבית החברות לגשת למכרז ותאפשר למעשה רק לחברת אבטחה אחת או שתיים להשתתף בו.

גם הדרישה של מחזור של 50 מיליון שקל באחת משלושת השנים האחרונות איננה רלבנטית למכרז, היא בלתי סבירה ונוגדת את עיקרון השוויון, נטען.

הדבר איננו משקף איתנות כלכלית וגם איננו מהווה אסמכתא להיקף העסקים של החברה, שכן לא מדובר בהיקף עסקים עדכני אלא רק לראייה לסך עיסקאות מסוים במהלך אחת מהשנים האחרונות. מדובר בתנאי החוסם את דרכן של רוב החברות שהיקף מחזורן הכספי איננו מגיע לרף הנדרש וזאת למרות נסיונן המוכח.

חברת גושן מעסיקה כ-180 עובדים ובמהלך 2005 סיפקה שירותי אבטחת אישים למשרד ראש הממשלה. (עת"ם 253/06).