פטרבורג צחק אחרון

חברת סלקום פיטרה בינואר עובדים כדי להתייעל. אותה סלקום שילמה ליצחק פטרבורג פיצויים בהיקף 11 מיליון שקל

את הסיפור הזה הכי טוב להתחיל במספר גדול, גדול מאוד אפילו - 19.3 מיליון שקל. מדובר בעלויות השכר ופיצויי פרישה של יצחק פטרבורג, המנכ"ל לשעבר של סלקום, שכיהן בתפקידו פחות משלוש שנים, מינואר 2003 עד לאוקטובר 2005. 8.4 מיליון שקל הם עלויות השכר ואילו 10.9 מיליון שקל הם פיצויי הפרישה, שכוללים גם דמי הסתגלות לתקופה של שנה וחצי. הסכום כולל, בין היתר, פיצויי פיטורים, פדיון ימי חופשה והבראה ושווי רכב שהועבר לבעלות המנכ"ל לשעבר.

אך כאן זה לא מסתיים, כי מלבד עלויות השכר ופיצויי הפרישה פטרבורג יהיה זכאי לקבל בונוס בגין שנת 2005, אם דירקטוריון החברה יחליט על תשלום בונוס. פטרבורג יקבל גם בונוס יחסי בגין עשרת החודשים של 2005 בהם כיהן כמנכ"ל החברה. כמו כן, הוא יהיה זכאי לקבל בונוס עבור תקופת ההסתגלות, על פי נוסחה שנקבעה.

עד כאן הפרטים המדהימים על הדרך בה מנכ"ל שכיר יכול לעשות קופה כל כך גדולה בתקופת זמן קצרה יחסית. המשכורת אותה קיבל פטרבורג במהלך שנות עבודתו בסלקום, על אף היותה גבוהה, היא מקובלת כמשכורת למנהלים בכירים ביותר בעולם העסקי הישראלי (העובדה שהדבר מקובל, לא הופכת אותו לנכון מוסרית). אולם, הסכום אותו קיבל פטרבורג עם עזיבתו, כ-11 מיליון שקל הוא מדהים, ומעלה את השאלה: "מי נתן את ההוראה ולמה לעזאזל?".

חוזהו של פטרבורג, שנחתם מול הבעלים הקודמים של סלקום, בל סאות', קבוצת ספרא ודסק"ש לא נחשף וגם לא ייחשף, אך ייתכן מאוד שזרעי ההבטחות לתנאי הפרישה הנדיבים נטמנו כבר אז. ייתכן כי הבעלים הבטיחו לפטרבורג לשלם לו את מלוא החוזה גם אם יפרוש לפני הזמן וייתכן כי הוא חתם לתקופה ארוכה משלוש שנים. אפשרות לא פחות סבירה היא שנוחי דנקנר, יו"ר אי.די.בי הוסיף בונוס משלו, אולי כדי להחליק את העזיבה של פטרבורג, שתעבור ללא זעזועים מיותרים.

ההטבות העצומות להם זכו המנכ"לים, היוצא והנכנס, מעלות שאלות מוסריות לא פשוטות לגבי צדק שיטת תגמול העובדים בישראל. חברות הסלולר, וסלקום בתוכן, מייצרות מזה שנים הכנסות אדירות, הן מכונות מזומנים, והכוח וההשפעה שלהן על המשק עצומים. אבל יחד עם זאת בשוק הסלולרי בכלל, ובסלקום בפרט המנהלים הבכירים מבכים תקופה ארוכה על מר גורלם. איך הרגולציה אוכלת כל חלקה טובה, רודפים אותם בעניין האנטנות הסלולריות, מפחיתים להם באלימות את דמי הקישוריות, שלא לדבר על התחרות הפרועה.

לאור ה"מצב הקשה" והצורך לחסוך ולהתייעל, פוטרו מאות מעובדי סלקום בכמה סבבים, האחרון שבהם בינואר. מיותר לציין כי פיטורים אלו עברו כמעט ללא ביקורת ציבורית ועם לא מעט דמעות תנין של ההנהלה הבכירה של החברה. הקושי הגדול ביותר לקבל את ההטבות המפליגות של פטרבורג, הוא ודאי מנת חלקם של אותם אלו שפוטרו מהחברה.