שוק הדיור האמריקני ב-2005: פחות עסקאות - אבל במחירים גבוהים יותר

מחיר הבתים בממוצע ארצי עלה ב-13% למרות התייקרות הריבית "שווקים חמים: אורלנדו ואל-פאסו

מחירי הבתים הממוצעים בארה"ב עלו בשנת 2005 ב-12.95% למרות עליית ריבית המשכנתאות במחצית השניה של השנה, דיווחה אתמול הלשכה הפדרלית לפיקוח על יוזמות הדיור הממשלתיות (OFHEO).

"למרות הסימנים האחרונים שהאטה מתקרבת אולי, עליית מחירי הבתים בשנה שעברה היתה עדיין קרובה לשיא של כל הזמנים", מסר הכלכלן הראשי של הלשכה, פטריק לואולר.

ברבעון הרביעי נרשמה התייקרות ממוצעת של 2.86% לעומת הרבעון השלישי, או עליה של 11.4% בקצב שנתי. כללית, עליית המחירים הגיעה שוב לשיעור דו-ספרתי על רקע שערי הריבית הנמוכים יחסית, ורכישות מוגברות של בתים שניים לצורכי נופש, פרישה או כהשקעה.

"האטה בעליית המחירים נמשכה אמנם בכמה אזורים, אך עליית המחירים הכללית עדיין חזקה מאד", אמר לואולר. "ריבית המשכנתאות טיפסה משמעותית במחצית השניה של 2005, אבל האפקט שלה על מחירי הבתים נראה עד כה מוגבל מאד".

העלייה במחירים בשנה שעברה היתה כפולה לעומת העליה השנתית בממוצע היסטורי רב-שנתי של 6.4%, לפי נתוני חברת בנקרייט.

הדו"חות האחרונים על מכירות בתים חדשים ובתים קיימים אכן מצביעים על ההאטה הצפויה מזה זמן רב בשוק הדיור. החשש הוא שהצרכנים יתחילו לחוש פחות בטחון כאשר הגידול בערכי הנכסים שלהם יקטן, ויתפוגג "אפקט העושר" שגרם לרבים מהם להגדיל את צריכתם, שהניעה את הכלכלה קדימה.

לפי הלשכה הפדרלית, לראשונה מאז הרבעון השלישי של 2003, אחד האזורים שהיא סוקרת רשם ירידה במחירים שנמשכה ארבעה רבעונים: המחירים בברלינגטון, דרום קרוליינה ירדו בכ-1% מהרבעון הרביעי של 2004 לרבעון הרביעי ב-2005.

מנגד, ברבעון הרביעי נרשמו מחירי שיא ב-26 אזורים, כמו אורלנדו, קיסימי (הסמוכה לאורלנדו בפלורידה) ואל-פאסו, טקסס. שוק הדיור נראה כעת על צומת דרכים, כאשר הגידול במכירות איטי יותר, אבל המחירים בשווקים רבים עולים בהתמדה.

"אחת הפרשנויות לכך היא שהמוכרים מוכנים למכור רק אם הם מקבלים את המחירים הגבוהים שהם דורשים", אומר דין מאקי, הכלכלן הראשי של ברקליס קפיטל, "ולכן יש פחות עסקאות, אבל במחירים גבוהים יותר".

בינואר השנה נרשמה ירידה של 2.8% במכירות בתים קיימים (לא חדשים) ביחס לינואר המקביל, ירידה חודשית חמישית ברציפות, לפי נתוני התאחדות סוכני הנדל"ן הארצית שפורסמו שלשום (ג'). מספר הבתים שעמדו למכירה עלה לשיא שלא נראה מאז 1998.

"שערי הריבית הקבועים למשכנתאות עדיין אטרקטיביים במבט היסטורי, כ-6.25% ל-30 שנה", מסביר גרג מקברייד, אנליסט בחברת בנקרייט, "אם הריבית תעלה לרמה קרובה ל-7%, תהיה לכך השפעה רצינית על כוח הקנייה הצרכני".

אנליסטים מדגישים שלמרות שייתכנו ירידות במחירים בכמה אזוריים לאורך החוף המזרחי והמערבי בארה"ב, הציפיה ברמה הארצית היא להתייצבות במחירים, לא לירידה שלהם. כך, למשל, עליות המחירים ב-2005 בחוף המזרחי, ממרילנד עוד פלורידה, הסתכמו ב-17.8% - השיעור הגבוה ביותר מאז החלה OFHEO לפרסם את מדדי המחירים שלה ב-1975.