חודש לבחירות: ירידה של 2 נקודות במדד אמון הצרכנים של "גלובס" בפברואר

יציבות במגמת המדד * אופטימיות יחסית לגבי שוק התעסוקה * נמשכת השחיקה בכוונות הרכישה

חודש לפני הבחירות, חוסר הוודאות מתחיל לתת אותותיו. מדד אמון הצרכנים של "גלובס" ירד בפברואר ב-2 נקודות, לרמה של 83 נק', לאחר יציבות בחודש שעבר. מגמת המדד, עם זאת, ממשיכה להצביע על יציבות.

הירידה בחודש האחרון נובעת מהרעה בכל מרכיבי המדד: הערכת המצב הכלכלי השוטף, הערכת המצב הכלכלי העתידי והערכת המצב האישי בעוד שישה חודשים. עם זאת, במגמת המדד קיים בידול, כאשר ההערכות לגבי המצב האישי נהנות מאופטימיות רבה יותר.

יצוין, כי החודש עלה המדד המורחב, הכולל את הערכות הציבור לגבי שוק העבודה, בנקודה אחת לרמה של 81 נקודות. ייתכן, כי יש בכך ביטוי ראשון להפנמת הנתונים החיוביים האחרונים על ירידת שיעור האבטלה במשק.

בכוונות הרכישה של הציבור לא ניכרים עדיין שינויים בולטים. נמשכת מגמת השחיקה בכוונות רכישת מוצרים בני-קיימא, מגמת העלייה הקלה בכוונות רכישת דירות והירידה בכוונות רכישת כלי-רכב.

ניתוח "גלובס מחקרים", בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן של תוצאות המדד מעלה, כי לא צפוי שינוי במגמות הצריכה הפרטית במהלך החודשים הקרובים. היציבות במגמת המדד משדרת, כי אין לצפות לעלייה בקצב גידול הצריכה הפרטית, העומד בחודשים האחרונים על 4%, במונחים שנתיים.

מסקר המדד - המבוצע על-ידי מכון חנוך ורפי סמית - עולה החודש תופעה בולטת נוספת: בידול ניכר בהערכותיהן של הקבוצות השונות באוכלוסייה. הבדלים בולטים ניכרים בין גברים לנשים, כאשר הנשים דווקא משדרות אופטימיות גבוהה יותר בנוגע לעתיד, לעומת הסתכלות פסימית יותר על המצב השוטף. פסימיות יחסית לגבי המצב הנוכחי ניכרת גם בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע ובקרב הגילאים הצעירים יחסית.

יצוין, כי תופעה של פערים מתרחבים בהערכות הקבוצות הדמוגרפיות אופיינית לתקופות מעבר, או לתקופות בהן יש עלייה ברמת אי-הוודאות במשק. פערים דומים בשנים 2003 ו-2004 נסגרו לבסוף תוך שיפור כללי ומהיר בהערכות האוכלוסייה.