הצעת החוק לריסון פעילות שתדלנים בגבעת הקפיטול הגיעה אתמול לסנאט

הצעת חוק לריסון פעילותם של שתדלנים וחברי קונגרס הגיעה אתמול (ב') לסנאט, לאחר שמנהיגי שתי המפלגות הגדולות בארה"ב הזהירו, כי היושרה של הקונגרס בסכנה.

הצעת החוק, שתחייב שתדלנים להפגין יותר שקיפות באשר לארוחות ונסיעות שהם מארגנים לחברי קונגרס, באה בתגובה לפרשיית השתדלנות של ג'ק אברמוב. האחרון גזל מיליוני דולרים מלקוחותיו לשם רכישת חברים וקניית השפעה בגבעת הקפיטול.

בין השאר, העביר כספים שקיבל משבטים אינדיאנים בארה"ב להתנחלויות בגדה (בית"ר עילית).

הצעת החוק הגיעה לסנאט שלושה ימים בלבד לאחר שחבר הקונגרס רנדי "דיוק" קנינגהם, רפובליקן מקליפורניה, נשפט ליותר מ-8 שנות מאסר בגין קבלת שוחד בהיקף של 2.4 מיליון דולר.

"זה הזמן שנבחן מחדש את החוקים על מנת שתפוחים רקובים יתגלו בטרם ירעילו את הסל כולו", אמר מנהיג הרוב בסנאט, ביל טריסט, רפובליקן ממדינת טנסי.

הצעת החוק של הסנאט, המשלבת צעדים שהעלו בשבוע שעבר שתי ועדות בסנאט, כבר זכתה לביקורת קשה מצד קבוצות אינטרס וכמה חברי קונגרס, הטוענים שהשינויים המוצעים בחוק, הראשונים המוכנסים זה 11 שנה בחוקים הנוגעים לפעילות שתדלנית בארה"ב, הם בעיקר שינויים קוסמטיים. הצעת החוק תחייב סנטורים לחשוף יותר מידע באשר לנסיעות שלהם במימון פרטי, אך לא תאסור על קיומן של נסיעות כאלה, כפי שמבקשים כמה חברים בקונגרס.

הוועדה לביטחון הפנים ולענייני ממשל של הקונגרס דחתה בשבוע שעבר סעיף שנכלל בהצעת החוק המקורי להקים גוף עצמאי שיחקור נושאים אתיים ויפקח על סוגיות אתיות וסוגיות שתדלנות.