הוותיקן של ארמניה

אדג'מיאדזין, המקום המקודש ביותר עבור הכנסייה הארמנית

האגדה שמסופרת על אג'מיאדזין ((Admiadzin - המקום המקודש ביותר עבור הכנסייה הארמנית - תחילתה בהוצאה להורג. המסורת מספרת כי המלך הארמני טרדט השלישי התאהב בנזירה נוצרייה בשם הריפסימה (Hripsime). מסיבות מובנות היא סירבה להינשא לו, ובזעמו ציווה לרגום אותה למוות. אחרי שבוצע הצו, הוא השתגע, וחשב את עצמו לחזיר.

האדם היחיד שיכול היה לרפאו היה גיאורגי, נוצרי שהיה כלוא 12 שנה בבאר עמוקה. גיאורגי נאות לרפא את המלך, אבל רק בתנאי אחד: שזה יקבל את אמונתו. וכך היה. בשנת 301 לסה"נ התנצר טרדט השלישי, ובעקבותיו המדינה כולה. ארמניה הייתה למדינה הראשונה שקיבלה עליה את הנצרות באופן רשמי. גיאורגי זכה לכינוי "המאיר" - כמי שגאל את המדינה מאפלתה.

לפי המסורת, גיאורגי הקדוש הורה למלך להקים כנסייה במקום שבו ישו נגלה אליו בחזונו, היכה באדמה שלוש פעמים בפטיש זהב, וציווה עליו להקים את הכנסייה. המלך ציית והקים את הכנסייה, ומכאן שמה - אדג'מיאדזין בארמנית פירושו "ירידתו של המוליך הקדוש". עדויות ארכיאולוגיות מלמדות כי במקום ניצב לפנים מקדש פגאני גדול ששרידיו נראים גם היום.

אמנם כבר במאה השלישית לפנה"ס הוקמה כאן עיר, אבל רק לאחר שגיאורגי הקדוש הקים את הקתדרלה במקום (בשנת 303 לסה"נ) נעשה המקום קדוש, ומאז יושב במקום הקתוליקוס, ראש הפלג.

הכנסייה המרכזית נבנתה לראשונה בין השנים 301-303 לסה"נ. משני צידיה ניצבים בתי-הארחה לנציגים דתיים ואולפני ערוץ הטלוויזיה של הכנסייה הארמנית, המשדרת בכל התפוצות, וגם בפטיסטריום, מבנה מיוחד לצורכי הטבלות. שרידי השער ממערב לקתדרלה היו בעבר השער אל ארמון המלך. עד היום נקרא המקום 'שער טרדט'. מעבר לו, במקום שבו ניצב לפנים הארמון, נמצאים כיום מגורי הקתוליקוס. במקור נבנתה הכנסייה כבזיליקה ובהמשך נוספו לה תוספות שונות והרחבות, מגדל הפעמונים, כיפה ועוד. כיום זוהי קתדרלה גדולה, רבת עיטורים וייחוד.

העיטורים הפנימיים בכנסייה נוספו במאה ה-18 והם נדירים למדי, שכן מפאת צנעה והתכוונות אל האל בלבד, בדרך-כלל נעדרות הכנסיות הארמניות עיטורים פנימיים. קירותיה הפנימיים של קתדרלת אדג'מיאדזין מכוסים בציורים מהמסד ועד הטפחות. בתקופה שבה נעשו, הייתה ארמניה חלק מאיראן, ואכן בולטת בציורים השפעה פרסית גדולה. בעיטורים מופיעים עצי חיים פרסיים, אמפורות ושאר סמלי נצח שהשתרשו בנצרות. ישנה השערה שכנסייה זו עוטרה כדי שתמצא חן בעיני האיראנים ובכך תימנע החרבתה. בתוכה ישנם ארבעה מזבחות - שניים צדדיים לבקשת מחילה, מזבח ראשי ומזבח סמלי במרכז, לציון המקום שבו נראה ישו יורד אל הארץ בחזונו של גיאורגי.