הבנק המרכזי של יפאן סיים היום מדיניות בת 5 שנים של לחימה בדיפלציה

מהפך זה הוא סימן לכך שנגיד הבנק סבור כי הכלכלה גמישה מספיק כדי לעמוד בהעלאת ריבית כבר השנה מרמה של 0%

הבנק המרכזי של יפאן סיים היום 5 שנים של מדיניות לחימה בדיפלציה, צעד ראשון לקראת העלאת הריבית מ-0% בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

הבנק המרכזי יקצץ בכמות המזומנים שניתנת לאנשים המעוניינים ללוות כסף. בתקופת הדיפלציה נדרשו הבנקים להגדיל את סכום הבטחונות עד כדי 35 טריליון וכעת הם יכולים לרדת ל-6 טריליון יאן, הרמה המבוקשת על-פי חוק. ממוצע האנליסטים צפה הפחתה זו.

מהפך זה הוא סימן לכך שנגיד הבנק, טושיהיקו פוקוי, סבור כי הכלכלה גמישה מספיק כדי לעמוד בהעלאת ריבית כבר השנה, ובכך מעלה את הסבירות לקונפליקט עם הממשלה.

ראש ממשלת יפאן, ג'וניצ'ירו קויזומי, הזהיר השבוע את הבנק מפני נקיטת מדיניות שעלולה לפגוע בצמיחה הכלכלית. הממשלה חוששת ששינוי מדיניות יביא לעליה בתשואות של האג"ח, ובמקרה זה היא תיאלץ לשלם למחזיקי האג"ח ריבית גבוהה יותר.

טייזו טאיה, אשר סייע לבנק לגבש מדיניות לפני חמש שנים, אמר כי "זהו צעד סימבולי לקראת נורמליזציה של כלכלת יפאן. בסופו של דבר, הבנק המרכזי יעלה את הריבית לטווח קצר מרמה של 0%, וזהו צעד הכרחי על מנת שהמדינה תשיג צמיחה כלכלית מתמשכת ויציבה".

השינוי במדיניות מראה כי פוקוי ועמיתיו סוברים כי ההתרחבות הכלכלית ביפאן היא יציבה ומתמשכת, לאחר 3 מיתונים ב-15 שנים. מדד הליבה של המחירים לצרכן, אשר אינו כולל מחירי מזון טרי, רשם בינואר עלייה. עלייה מתמשכת במחירים הייתה תנאי של הבנק המרכזי על מנת לשקול שינוי מדיניות.