סקר "גלובס": עלייה בשיעור הקולות הצפים; קדימה ממשיכה לרדת

קדימה - 34-35 מנדטים; העבודה - 18; הליכוד - 17-18; ש"ס - 9-10; המפד"ל-איחוד לאומי - 9-10

נמשכת מגמת הירידה של קדימה והשבוע היא עומדת על 34-35 מנדטים. כך עולה מסקר "גלובס-סמית", שנערך ע"י רפי סמית.

נתון נוסף שצריך להדאיג את ראשי קדימה: עלייה משמעותית בשיעור הקולות הצפים, שעומד כעת על כ-20%, כך שלמעשה, כל מצביע חמישי עדיין לא החליט עבור מי להצביע. הקולות הצפים עשויים לחרוץ את גורל המערכת הפוליטית לשנים הקרובות.

עוד עולה מסקר "גלובס-סמית" כי העבודה והליכוד לא הצליחו גם השבוע לזנק וכל אחת מהן עלתה במנדט אחד בלבד.

עובדה זו יכולה לעודד את הרשימות הבינוניות והקטנות, כיוון שלמרות שיעורם הגבוה של "הקולות הצפים", שרבים מהם עברו בתחילת מערכת הבחירות מהליכוד והעבודה לקדימה - הם עדיין מצויים בעמדת המתנה ולא חוזרים ל"מפלגת האם" שלהם וייתכן, שחלקם הגדול לא יצביע, או שיעדיף לתת את קולו למפלגות היותר קטנות.

יוצא אפוא, שבהיקף כזה גדול של כאלו שלא החליטו, המפה יכולה עוד להשתנות, כאשר האפשרות שאחוזי ההצבעה יהיו נמוכים יותר מבבחירות הקודמות מאוד אפשרית והיא רק מגדילה את אי-הוודאות.

שינוי של כל 3-4 מנדטים יכול לשנות מהותית את מבנה הקואליציה, שכנראה תורכב משלוש מפלגות לפחות.

ממצא מעניין נוסף בסקר "גלובס-סמית" הוא שנוצר גוש של שלוש מפלגות - ישראל ביתנו של ליברמן, ש"ס והרשימה המאוחדת של המפד"ל והאיחוד הלאומי, שכל אחת מהן מקבלת בין 9 ל-10 מנדטים (גוש של 27-30 מנדטים).

הירידה של קדימה מלווה בירידה במעמדו של אולמרט, בתשובה לשאלה האם הוא מתאים לכהן כראש הממשלה הבא. השבוע השיבו 38% בחיוב וזאת, לעומת 51% הסבורים שאולמרט אינו מתאים.

לשם השוואה: בסקר "גלובס-סמית" שנערך בשבוע שעבר השיבו 43% שאולמרט מתאים לכהן ראש ממשלה.

עם זאת, למרות הירידה בתמיכה באולמרט, בנימין נתניהו ועמיר פרץ אינם מתחזקים. השבוע השיבו רק 35% שנתניהו מתאים לראשות הממשלה ו-60% סברו שהוא אינו לא מתאים. 27% בלבד סבורים שעמיר פרץ מתאים ו- 70% השיבו שהוא אינו מתאים (ללא שינוי משמעותי משבוע שעבר).

בהתחשב בכמות המתלבטים הגדולה נשאלה איפוא השאלה הבאה: מה הגורם שהכי משפיע עליך באיזו מפלגה לבחור? הנתון המעניין הוא שבקרב המתלבטים - 48% ציינו שהמצע המדיני-בטחוני הוא הגורם המכריע בהצבעתם, 22% ציינו את המועמד בראשות המפלגה ורק 10% את המצע הכלכלי.

53% ענו בשאלה נוספת שמנהיגי המפלגות הגדולות (אולמרט, נתניהו ופרץ) צריכים להגיד לציבור כבר עכשיו מי המועמד שלהם לתפקיד שר הביטחון, כאשר בנוסף לכך התברר שרוב משמעותי בציבור - 70%, חושב שלתפקיד שר הבטחון יש למנות אישיות מהתחום הצבאי ולא האזרחי, לעומת 18% בלבד, המעדיפים מישהו מהתחום האזרחי ולא הצבאי.

24% השיבו שראו את שידורי התעמולה ביומן הראשון (8% ענו שראו את כל השידורים ו-16% ראו רק חלק).

בתשובה לשאלה - "ללא קשר לעמדתך הפוליטית, התשדירים של איזו מפלגה היו הכי משכנעים" - 14% ציינו של הליכוד, 14% של העבודה ורק 7.5% של קדימה. 48% ענו שאין תשדיר שיותר משכנע מהאחרים. בקרב המתלבטים שצפו, 67% ציינו שאין מפלגה שתשדיריה משכנעים יותר מהאחרות.