טייט אנד לייל תשקיע עם גדות ביוכימיה מפעל לייצור סוכר בישראל בהיקף 14.3 מיליון דולר

טייט אנד לייל תחזיק 65% בחברה והשותף הישראלי במיזם המשותף תחזיק 35%

חברת רכיבי המזון והסוכר העולמית טייט אנד לייל שמרכזה בלונדון והנסחרת בבורסות בלונדון (TATE.L)ובניו יורק, (TATYY.) תשקיע בהקמת מפעל לייצור סוכר בישראל, בהיקף 14.3 מיליון דולר. טייט אנד לייל תחזיק 65% בחברה והשותף הישראלי במיזם (35%) יהיה חברת גדות ביוכימיה , העוסקת בין היתר בסוכר נוזלי לתעשייה.

גדות דיווחה הבוקר לבורסה בת"א, כי היום הוסר איסור הסודיות על כך שבספטמבר האחרון חתמה על מזכר הבנות עם חברה גלובלית שמניותיה נסחרות בבורסה בלונדון, על הקמת מיזם משותף להקמת מפעל לזיקוק סוכר גולמי, בשטח החברה.

חלקה של גדות מוערך, כאמור, בהשקעה של כ-5 מיליון דולר. המיזם המשותף האנגלי-ישראלי, מיועד להחליף את אספקת הסוכר המזוקק מהאיחוד האירופי בכלל ולישראל בפרט, שזמינותו אמורה להצטמצם עקב שינויים ברגולציה שקבע האיחוד, שייכנסו לתוקף ב-1 ביולי 2006.

המפעל יזקק סוכר מיובא, לצורך בעליו, ואמור לספק את כל צרכי הסוכר של החברה שתוקם. הסוכר ממיזם זה, מיועד לתפוס את מקומו של היבוא המצטמצם של סוכר מזוקק לישראל.

היתרון התחרותי הצפוי, מבחינת החברה החדשה, יהיה בכך שהקמתו תחסוך לה בעלות רכישת הסוכר, שהוא חומר הגלם העיקרי (למפעל שרוצה להתחרות בתחום הסוכר בשוק), ביחס ליבוא סוכר מזוקק מיעדים אחרים שצפוי להתייקר. זאת, בגלל התייקרות עלויות ההובלה, מציינת גדות בהודעתה לבורסה. בשוק מציינים כי צמצום היבוא של סוכר מהאיחוד האירופי, גם הוא צפוי להביא להתייקרות בייצוא מיעדים אחרים בעולם.

חברת טייט אנד לייל דיווחה היום גם היא על העסקה, רק שהשותף האנגלי (כמו הישראלי), לא גילה בהודעתו את שם השותף מהמדינה האחרת. הסיבה למיזם החדש היא כאמור הרגולציה החדשה באיחוד האירופי, שתביא להפחתה משמעותית בסבסודו של ייצוא הסוכר. זאת, בעקבות החלטת ארגון הסחר העולמי (WTO) לאסור על סובסידיות לייצוא על חברות הארגון.

החברה האנגלית הסבירה את ההשקעה הצפויה בישראל, ברצונה להחליף את אובדן שוק הייצוא לישראל (הקיים כ-20 שנה), בייצור במפעל מקומי. טייל אנד לייל היא חברה לייצור רכיבים למזון ולתעשייה. החברה משתמשת בטכנולוגיה מתקדמת להפיכת גרעיני תירס, חיטה וסוכר, לרכיבים בעלי ערך מוסף ללקוחותיה בתעשיות המזון, המשקאות, תעשיית התרופות, הקוסמטיקה, הנייר, האריזה ותעשיות הבנייה.

החברה מובילה גם בייצור ממתיקים ועמילנים, זיקוק סוכר ועוד. החברה מייצרת ביותר מ-60 מתקני ייצור, ב-28 מדינות ברחבי אירופה, אמריקה והמזרח הרחוק. היא מעסיקה 6,700 עובדים ועוד 4,500 במיזמים משותפים, במחזור מכירות שנתי של כ-3.3 מיליארד דולר אשתקד.

המתחרה הגדול בשוק המצפה לחברה החדשה היא סוגת, בבעלות דיויד פרנקלין, שאומר הערב (ה') כי גם הוא נערך בהשקעות חדשות, למצב החדש המסתמן ביבוא סוכר לישראל. עד כה ייצא האיחוד האירופי כ-4.5 מיליון טון סוכר בשנה (מהם כ-400,000 לישראל), ומעתה יצטמצם כלל הייצוא מאיחוד לכ-1.3 מיליון טון.

פרנקלין מתכוון להילחם על מקומו בשוק, למרות יתרונה של החברה החדשה בחומר הגלם. לדבריו, "אנחנו בשלבים אחרונים של גיבוש תוכנית השקעות חדשות, שלא רק תחזיק אותנו במצב הקיים, אלא אף תחזק את חלקנו".