חברת רכיבי המזון טייט אנד לייל תשקיע 14 מיליון דולר במפעל סוכר בישראל

תקים את המפעל בשותפות עם גדות ביוכימיה, שתחזיק 35% במיזם, עם השקעה של 5 מיליון דולר

חברת רכיבי המזון והסוכר העולמית טייט אנד לייל (Tate&Lyle), שמרכזה בלונדון, הנסחרת בבורסות בלונדון ובניו-יורק, תשקיע 14 מיליון דולר בהקמת מפעל לייצור סוכר בישראל, בשותפות עם גדות ביוכימיה.

טייט אנד לייל תחזיק 65% בחברה, והשותף הישראלי 35%.

גדות ביוכימיה עוסקת בין היתר בסוכר נוזלי לתעשייה. גדות דיווחה ביום חמישי האחרון לבורסה בת"א, כי הוסר איסור הסודיות על כך שבספטמבר האחרון חתמה על מזכר הבנות עם "חברה גלובלית שמניותיה נסחרות בבורסה בלונדון", מבלי לחשוף את שמה של השותפה, על הקמת מיזם משותף להקמת מפעל לזיקוק סוכר גולמי, בשטח החברה. חלקה של גדות מוערך בהשקעה של 5 מיליון דולר.

המיזם האנגלי-ישראלי מיועד להחליף את אספקת הסוכר המזוקק מהאיחוד האירופי, שזמינותו אמורה להצטמצם עקב שינויים ברגולציה שקבע האיחוד. שינויים אלה ייכנסו לתוקף ב-1 ביולי השנה. שינויים אלה יביאו לצמצום מהותי בייצוא הסוכר מהאיחוד.

המפעל החדש יזקק סוכר מיובא, לצורך ייצור סוכר לצרכנים בשוק הישראלי, ואמור לספק את כל צרכי הסוכר של החברה שתוקם. הסוכר ממיזם זה, מיועד לתפוס את מקומו של הייבוא המצטמצם של סוכר מזוקק לישראל.

היתרון התחרותי הצפוי לחברה החדשה, נעוץ בכך שהקמתו תחסוך לבעליו את עלות רכישת הסוכר, שהוא חומר הגלם העיקרי למפעל המתחרה בשוק הסוכר הארוז. ההתייקרות בסוכר מיובא כחומר גלם גם מיעדים אחרים צפויה עקב התייקרות עלויות ההובלה וצמצום הייצוא של סוכר מהאיחוד האירופי לכל העולם.

טייט אנד לייל דיווחה גם היא ביום חמישי על העסקה, באתר החברה, וכמו גדות, גם היא לא גילתה בהודעתה את שם השותף הישראלי. החברה ציינה, כי המיזם החדש מיועד לענות על הרגולציה החדשה באיחוד האירופי, שתביא להפחתה משמעותית בסבסודו של ייצוא הסוכר ולכן צפויה להביא לירידה בכלל הייצוא.

מדיניות הסובסידיות לייצוא סוכר של האיחוד עומדת להשתנות, בעקבות החלטת ארגון הסחר העולמי לאסור על סובסידיות ייצוא אלה על חברות הארגון. עד כה ייצא האיחוד האירופי 4.5 מיליון טון סוכר בשנה, מהם 400 אלף טון לישראל. הרגולציה החדשה תצמצם את כלל הייצוא מאיחוד להיקף כ-1.3 מיליון טון סוכר בשנה.

טייט אנד לייל הסבירה את השקעתה בישראל ברצונה להחליף את אובדן שוק הייצוא לישראל, בייצור סוכר במפעל מקומי.

טייט אנד לייל משתמשת בטכנולוגיה מתקדמת להפיכת גרעיני תירס, חיטה וסוכר, לרכיבים בעלי ערך מוסף בתעשיות המזון, המשקאות, התרופות, הקוסמטיקה, הנייר, האריזה והבנייה.

החברה מובילה בזיקוק סוכר ובייצור ממתיקים ועמילנים. היא מייצרת ב-60 מתקנים ב-28 מדינות בעולם, ומעסיקה 6,700 עובדים ועוד 4,500 במיזמים משותפים, במחזור מכירות שנתי של 3.3 מיליארד דולר אשתקד.

המתחרה הגדולה שלה בשוק הסוכר הישראלי היא חברת סוגת, בבעלות דיויד פרנקלין. פרנקלין אמר ל"גלובס", כי עקב המצב החדש ברגולציה, נערכת גם סוגת לבצע השקעות חדשות, תוך כוונה להילחם על מקומה בשוק, למרות יתרונה של החברה החדשה בחומר הגלם.

לדברי פרנקלין, "אנחנו בשלבים אחרונים של גיבוש תוכנית השקעות חדשות, שלא רק תחזיק אותנו במצב הקיים, אלא אף תחזק את חלקנו".