הרכבת תקבל עוד 8 מיליארד שקל ותוכנית הפיתוח תוארך עד שנת 2011

כך עולה ממו"מ בינה למשרדי האוצר והתחבורה; התקציב ישמש להשלמת תוכנית הפיתוח הנוכחית

רכבת ישראל תקבל תוספת תקציבית בהיקף של 8 מיליארד שקל לתוכנית הפיתוח. כך עולה מהמו"מ שנערך בין הרכבת למשרדי האוצר והתחבורה. על-פי ההסכם המתגבש, תוכנית הפיתוח תוארך עד 2011 בתמורה לתוספת התקציב.

הרכבת דרשה תוספת תקציב של 10 מיליארד שקל, משרד התחבורה סבר כי יש להעמיד לרשות הרכבת 12 מיליארד שקל, אך אגף התקציבים במשרד האוצר טען, כי הרכבת לא תקבל תקציב עבור פרויקטים חדשים, אלא עבור השלמת תוכנית הפיתוח הנוכחית.

מהסיכום המתגבש עולה, כי הרכבת תקבל עוד 2.5 מיליארד שקל עבור רכש ציוד רכבתי; 4 מיליארד שקל עבור חריגות באומדנים ושינוי שיטת חישוב הוצאות הבלתי צפויות מראש; 300 מיליון שקל עבור מתחם תחזוקה נוסף; 800 מיליון שקל תוספת עבור הפרדת מפלסים בין כביש למסילה; 600 מיליון שקל עבור תכנון מוקדם וקידום זמינות של שלושה פרויקטים עתידיים: המסילה הרביעית באיילון, המסילה המזרחית והקו לאילת.

רכבת ישראל, בהסתמך על חוות הדעת של חברת הבקרה פי.בי (פרסוננס ברינקוף), ביקשה לקבל תקציב גם עבור פרויקט המסילה הרביעית שבאיילון.

אגף החשכ"ל סבור, שצריך לתקצב כבר בשלב זה את פרויקט המסילה הרביעית האיילון, בשל החשש שלאור הבחירות יישתנו סדרי העדיפויות הלאומיים.

פי.בי התריעה, כי עם השלמת תוכנית הפיתוח צפוי להיווצר צוואר בקבוק באיילון. אגף התקציבים סירב לתקצב את הפרויקט בשלב הזה, אלא לאחר השלמת בדיקה ובחינת החלופה המזרחית, מסילה מחדרה מזרח ועד לוד, כאופציה לפיתרון צוואר הבקבוק. לאחר השלמת הליכי התכנון יוחלט איזה מהפרויקטים יבוצע, ואליו ניתנה הבטחה עקרונית לתקצוב.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל עד 2010, נדרשו שינויים מהותיים ובעיקר עדכון עלויות ולוחות הזמנים. ברכבת מציינים, כי השינויים הם תוצאה של תוספת מטלות בהיקף של 4 מיליארד שקל, 3 מיליארד שקל בגלל חריגות, ומיליארד שקל בגלל שינוי חישוב ההוצאות הבלתי צפויות.

עוד מציינים ברכבת, כי החריגות מהאומדנים, 3 מיליארד שקל מתוך 20 מיליארד שקל, הן חריגות של 15% בלבד.