2 תושבי הדרום אושפזו מחשש שנדבקו בשפעת העופות

בסוף השבוע אושפזו 4 לולנים לאחר שעלה החשש שחלו בשפעת העופות * הארבעה נבדקו והחשש התבדה

אישה בת 60 מקיבוץ נירים ונער בן 17 מקיבוץ גבולות פונו הערב לבית-החולים "סורוקה" בבאר-שבע מחשש שחלו בשפעת העופות. השניים הועברו לבידוד, והם צפויים לעבור סדרת בדיקות, כדי לבחון האם נדבקו בנגיף הקטלני. בסוף השבוע שעבר אושפזו ארבעה לולנים מהסביבה לאחר שעלה החשש שחלו בשפעת העופות. הארבעה נבדקו והחשש התבדה.

קיבוץ נירים נמצא בטווח שלושת הקילומטרים מהיישובים בהם התגלה הנגיף הקטלני- עין-השלושה, חולית, נחשון ושדה-משה. קיבוץ גבולות נמצא מחוץ לטווח שהוגדר כאזור שבו יש להשמיד את העופות. הערב הוסר החשש ששפעת העופות התפשטה לקיבוץ סמוך אחר - ניר-עוז שבנגב המערבי. החשש עלה לאחר שבבדיקות שבוצעו בלולי הקיבוץ נמצאו עופות מתים. "צריך לזכור שחוץ משפעת העופות יש תחלואה קבועה בענף הלול ממחלת ניוקאסל שהיא מחלה פרמננטית", אמר שר החקלאות זאב בוים.

המועצה האזורית אשכול פרסמה היום דף הנחיות לתושבים בו הם נדרשים להשמיד את כל בעלי-הכנף בטווח של שלושה קילומטרים מהמוקדים בהם התגלו העופות הנגועים. התושבים נקראו לסגור את ציפורי הנוי בכלובים, ולמנוע מגע בינן לבין ילדים. ייתכן שיהיה צורך לבצע השמדה של ציפורי נוי לדאבון לבם של הילדים. עוד הומלץ לדווח בכל מקרה של שינוי גופני לאחר מגע עם בעלי-כנף.

700,000 עופות יושמדו בימים הקרובים

המתת החיות, הנעשית על ידי השקייתם במים מורעלים, התרחבה הבוקר גם ללולים הסמוכים לאלו בהם התגלה הנגיף. פגרי העופות נטמנים בבורות עמוקים המצופים בסיד וביריעות ניילון - על מנת למנוע זיהום סביבתי. לפי שעה נמשך הסגר על האזור בו התגלתה המחלה. על-פי ההערכות, בימים הקרובים יומתו 700,000 עופות.

מנהל הלול במושב שדה משה, נועם תמיר, סיפר אמש בראיון לגלי צה"ל כי הליך המתת עוף לוקח מספר דקות: "מצמיאים את העופות, סוגרים להם את המים ואת מערכת האוכל ואחרי 24 שעות מזרימים רעל לתוך השתיה שלהם. תוך כמה דקות הם מתים. את הפעולה עושים עם אמצעי מיגון מתאימים כמו מסיכות, חליפות מיוחדות, מגפיים וכפפות". בסוף השבוע פנתה עמותת "תנו לחיות לחיות" לשר הבריאות, יעקב אדרי, בדרישה לצמצם ככל האפשר את סבלם של העופות המושמדים.

אולמרט: אפשר להיות רגועים

ממלא מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הודיע אתמול כי הרשויות ערוכות כנדרש למנוע את התפשטות הנגיף, וקרא לציבור לא להיכנס לפאניקה. "אני מציע להתייחס לעובדה שנתגלתה שפעת העופות ברצינות הדרושה, ולהיות רגועים כדי להבטיח שזה לא יחרוג להתפשטות בבני אדם", אמר אולמרט.

שר החקלאות זאב בוים הזכיר הערב שאין על הגבלה על אכילת בשר או ביצים שבושלו היטב: "שימשיכו לקנות עופות ולאכול עופות, ביצים מבושלות וחביתות. כשבשר עוף מבושל כהלכה בטמפרטורה של מעל 70 מעלות הנגיף הזה מושמד".

במשרד החקלאות מרגיעים ושוללים את האפשרות שעופות שנדבקו בשפעת הקטלנית כבר הגיעו לחנויות הבשר ברחבי הארץ. "ביום שישי בבוקר בוצע חיטוי, וכמו כן ביצענו תחקירים מידיים, ואני חייב לציין את הסדר המופתי שקיים במשחטה", אמר רועי קליגר, מנהל יחידת הפיצו"ח במשרד, "תחקרנו את כלל הנהגים לגבי כל תנועתם מהמשחטה ואליה".