נתניהו ל"גלובס": ידעתי שאשלם מחיר פוליטי כבד על הרפורמות בכלכלה - אבל אני לא מתחרט

"אני אומר לבוחרים שכועסים עליי בגלל הקצבאות: איזה עניין יש לי לפגוע בכם? ידעתי שהצעדים קשים, אבל זו הייתה הדרך היחידה למנוע קטסטרופה כלכלית"

- בנימין נתניהו, אתה חוטף עכשיו על הרפורמות שהנהגת בכלכלת ישראל בתקופת כהונתך כשר אוצר. מתחרט על משהו?

נתניהו: "אני משלם מחיר, ידעתי שאשלם. גם כשניהלתי את הכלכלה, עשיתי מהפך ורפורמות, ידעתי שאני פוגע בעצמי כפוליטיקאי, אבל גם שזו הדרך היחידה למנוע התרסקות. אלמלא עשיתי זאת, המוני אנשים היו מוצאים את עצמם ללא פרנסה ועבודה, ורבים מאוד גם בלי פנסיה, כי קרנות הפנסיה היו בקריסה".

- בוחרים שהורדת להם קצבאות אומרים לך בפנים שהם בוחרים במתנגדיך. מה אתה אומר להם?

"קודם כול, שאני לא מתחרט. זו הייתה ונשארה הדרך היחידה. אני גם אומר להם למה עשיתי את זה. הרי לא רציתי לפגוע בכם, איזה עניין יש לי לפגוע בכם? הרי בכך אני אפגע, ופגעתי, בראש ובראשונה בעצמי. אני מסביר, שידעתי שהצעדים קשים, אבל זו הייתה הדרך היחידה למנוע קטסטרופה כלכלית. עמדנו על סף ההתרסקות, ואלמלא זאת היו כאן מיליון עניים נוספים, עוד חצי מיליון מובטלים, קריסות בפנסיה, במערכת הבנקאית, כפי שאמר בזמנו הנגיד דוד קליין".

- אתה מצליח לשכנע?

"פוליטיקאי לא היה עושה מה שעשיתי. הוא לא היה מקצץ, לא מתעמת, ונותן למצב להימשך עוד זמן. אז הייתה מגיעה ההתרסקות. מבחינתי האישית היה נכון לא לעשות את מה שעשיתי".

- לתת לכלכלה ליפול לתהום ואז לחלץ אותה?

"כן. אבל אז החילוץ היה לוקח שנים, ויש מדינות שגם לא הצליחו לצאת מהתהום. נהגתי לא כפי שטוב לי אישית, אלא לפי מה שצריך לעשות כדי להציל את המדינה, ואני משלם על זה מחיר פוליטי כבד. הבעיה הגדולה היא, שאם שהמחיר הזה יהיה כבד, לא יקום איש אחר ויעז אי פעם לעשות מה שצריך".

- ומה עם העוני?

"זה היה די מוזר, אבל צפוי. גם התוצאות העתידיות צפויות, אם תמשך הדרך שבה נקטנו. בהתחלה אמרו, שהתוכנית לא תביא צמיחה. כשבאה הצמיחה אמרו שהיא לא מורידה אבטלה. כשירדה האבטלה, אמרו שזה מלווה בשחיקת שכר, כשהשכר עלה, אמרו שרוב המשרות הן חלקיות. רק ש'מומחים' שאמרו זאת, התעלמו מדפוס הגידול בתעסוקה בכלכלות היוצאות ממיתון: קודם מרחיבים משרות קיימות, אחר כך מוסיפים משרות חלקיות, ואחר כך מרחיבים גם את אלה. מהר התברר, לפי הלמ"ס, שיש מעבר למשרות מלאות. רק כך מחסלים עוני. עבודה זו הדרך למלחמה בעוני".

- אולי באמת עשית זאת מהר מדי, חזק מדי? ה"מינון" כפי שאומרים מתחריך.

"המדינה עמדה בפני קריסה פיננסית. ממש. זה היה ברור לכול. אין דרך לזנק מעל תהום בצעדים קטנים. צריך לזנק בעוצמה. במכה. זה מה שעשינו, זה ורק זה שינה את התמונה. רק כך הגענו לצמיחה, רק כך נכנסנו למסלול העולה למעלה, לפסגה".