"במקצוע התיווך 30% פועלים ללא רישיון"

היום פורסם על כוונה של משרד המשפטים להקים מעין בית דין משמעתי למקצוע התיווך במקרקעין, על מנת ליצור מנגנון אכיפה מסודר למקצוע

היום פורסם על כוונה של משרד המשפטים להקים מעין בית דין משמעתי למקצוע התיווך במקרקעין, על מנת ליצור מנגנון אכיפה מסודר למקצוע הנחשב פרוץ למדי, בדומה למנגנונים המטפלים בעברות משמעתיות של עורכי דין, רופאים, רואי חשבון ובעלי מקצועות חופשיים אחרים. את היוזמה מובילה עו"ד שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים.

עליזה כהן, מנכ"לית חברת התיווך רשף נכסים, מקבלת את היוזמה החדשה בשביעות רצון גלויה: "זו יוזמה ברוכה ביותר", היא אומרת, "המצב היום הוא שאנחנו, או חברות מסודרות אחרות, כגוף גדול איננו מרשים בשום פנים ואופן לאנשים שלנו לעבוד ללא רישיון כחוק, ואילו בשוק יש כל מיני חאפרים שמכנים את עצמם מתווכים ומוכנים להתפשר על דמי טיפול נמוכים יותר. כמו בכל תחום, האנשים שעוסקים בו ללא רישיון פוגעים בבעלי הרישיון, ובמקצוע התיווך שלושים אחוז פועלים ללא רישיון. תחשוב מה היה קורה אם זה היה המצב לגבי עורכי הדין, או רופאי השיניים. לכן אני אשמח מאוד אם מעכשיו יאכפו את החוק, כי חוק שאיננו נאכף הוא לא חוק. אנחנו משלמים אגרה, עומדים במבחנים מסוימים כדי לקבל רישיון ובכנסת מקשים עלינו שנעמוד בקריטריונים מסוימים. לא ייתכן שבמקביל אנשים אחרים, שהציבור לא מחונך לבחון אותם, מקלקלים את שמנו הטוב. אם תהיה אכיפה ראויה, השם של העוסקים בענף התיווך יהיה טוב בהרבה ובסך הכול זה מגיע להם כי בשנים האחרונות הצטרפו לענף הרבה אנשים טובים".

הכוונה להקים בית משפט למתווכים באה שנים אחדות לאחר חקיקתו של חוק המתווכים. עד שנת 1997 אפילו החוק הזה לא היה בנמצא. "החוק בהחלט הצעיד אנשים קדימה", אומרת כהן, "וגרם ליצירת סדר מסוים, אבל עדיין יש בענף הרבה מאוד פרצות".

" מהן העברות הנפוצות שמבצעים מתווכים וזקוקות לאכיפה?

"יש כאלה שנותנים יעוץ לא מקצועי, שמשכנעים לקוח להיכנס לעסקה מסוימת וגורמים לו אחר כך לנזק מאוד גדול. יש כאלה שמעבירים מידע משפטי, דבר שאסור בתכלית למתווכים לעשות. לחילופין, הם נותנים עצות בתחום העסקי שגורמות ללקוח לא לקחת בחשבון כל מיני עלויות עתידיות וכשהלקוח מגיע לשלב שהוא נאלץ להתמודד איתן, אין לו למי לפנות. מכיוון שחאפר לא תמיד מדווח על העסקאות כמו שצריך, או לא בהכרח משלם מס הכנסה, הוא מרשה לעצמו לפעמים להסתפק בחצי עמלה אם הלקוח מתחיל להתווכח איתו על התשלום, והרי הישראלים לא אוהבים לשלם. התוצאה היא שהציבור מתרגל לכך שהעסק פרוץ ושאפשר להתמקח על מחירי התיווך".

" יש בית משפט פלילי. למה צריך מנגנון נוסף לצידו?

"בית המשפט מלא בתביעות בנושאי תיווך ונדל"ן. זה לא מספיק, ונחוץ שיהיה מנגנון משמעתי לצידו. אני רק מקווה שיהפכו אותנו, המתווכים, לחלק מהמנגנון הזה. זה כדי שנוכל לעזור, ושלא יהיה מישהו שלא מתמצא בתחום שיתחיל לאכוף חוק שיהיה יבש ולא מתחשב, ובסוף נמצא את עצמנו כל היום עסוקים במתן הסברים. צריך לשבת שם נציג של המתווכים כי יש כאן סוגיות מקצועיות והאכיפה היא על דרכי התנהלות". "