האיחוד האירופי לעוד פגישת פסגה: יעדים כלכליים לא מציאותיים בטיוטת הודעת הסיכום

"יהיה על האיחוד האירופי ליצור עד יוני הקרוב מיליון מקומות עבודה חדשים. האם זה נראה מציאותי?"

ראשי האיחוד האירופי נפגשים הערב (ה') בבריסל לפגישת פיסגה בת יומיים, שאמורה להניב קביעת יעדים כלכליים יומרניים לאיחוד לשנים הבאות.

כמה מדינות חברות באיחוד העלו תמיהות ביחס ליעדים הכלכליים שקבעה אוסטריה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, בסדר היום של הפיסגה.

אותן מדינות טענו כי הדבר פוגע בדימוי של האיחוד האירופי כאשר אותם יעדים אינם מושגים, כפי שקרה לא מעט בעבר.

על פי דיווחי דיפלומטים, בבריסל היו השבוע ויכוחים סוערים לגבי טיוטת הודעת הסיכום של הפיסגה, כאשר כמה שגרירים מטעם המדינות החברות קראו לגלות גישה מציאותית יותר בכל הקשור לתוכניות האיחוד האירופי לשפר את כושר התחרותיות שלו.

יעדים בנושא יצירת מקומות עבודה וצמיחה, השקעות בחדשנות או מחקר, לצד שימוש גבוה יותר במקורות אנרגיה מתחדשת, הוצגו במקור כחלק מ"הסכם ליסבון" שגובש בפיסגה קודמת של ראשי האיחוד. מסמך זה קבע שורה של יעדים כלכליים שאפתניים, שנראים עתה כבלתי מציאותיים בעליל.

אשתקד עבר המסמך עדכון, והיעד המרכזי של המסמך - הפיכת אירופה למשק התחרותי ביותר בעולם עד שנת 2010 - בוטל.

תחת זאת, הנציבות האירופית השיקה מכניזם חדש לבקרה על תוכניות רפורמה לאומית של 25 המדינות החברות.

עם זאת, הפיסגה המתחילה היום צפויה להתמקד במספר יעדים כלכליים קונקרטיים, כאשר נשיאות האיחוד, הנציבות האירופית וכמה מדינות חברות כבר הגיעו להסכמה על היעדים הרצויים.

מנגד, כמה מעשר המדינות החדשות באיחוד, כמו גם בלגיה והולנד, יצאו בביקורת על כמה מסעיפי הודעת הסיכום של הפיסגה.

במסמך נכתב ש"האיחוד האירופי צפוי ליצור 6 מיליון מקומות עבודה חדשים בין השנים 2005-2007, מה שיסייע להוריד את מימדי האבטלה ב-2007 לכ-1% לעומת שיא של 9% עד סוף 2004".

דיפלומט אחד הגיב על המסמך במילים: "יהיה עלינו ליצור עד יוני הקרוב מיליון מקומות עבודה חדשים. האם זה נראה מציאותי? אני לא ממש משוכנע".

הוא הוסיף שהטיעון בעד נוסח מעורפל ופחות מפורט של היעדים הכלכליים של האיחוד האירופי נדחה על ידי כמה מהמדינות החברות, בגלל שכמה מהיעדים אינם חדשים, והגוש צריך להציג מידה מסוימת של עקביות ביעדיו.

כמה ממשלות באיחוד טענו אף שהיעד של הוצאה ציבורית בשיעור 3% מהתמ"ג האירופי על מחקר ופיתוח עד שנת 2010 היא יעד מציאותי רק ביחס למדינות העשירות באיחוד - לא עבור מדינות שנדרשות למקד את ההוצאה הציבורית שלהן בעיקר על תחומים כמו תשתית.

הצעות אחרות שיועלו בפיסגה ומופיעות בהודעת הסיכום כוללות יעד של צמצום מימדי הנשירה מבתי ספר ל-10% מקרב בני נוער בגיל תיכון עד שנת 2010, כמו גם המטרה להבטיח, ש"עד סוף 2007 כל בחור צעיר שעזב את בית הספר והוא מובטל יהיה זכאי להצעת עבודה, הכשרה נוספת, סטאז', או כל צעד תעסוקתי אחר בתוך 6 חודשים - יעד שצריך להיות מושג עד שנת 2010".

"הדבר מזכיר לי תכנון מרכזי בעידן הקומוניסטי", אמר אחד הפקידים בבריסל.