רונן טבקול נפרד מבורג: הגיש בקשה למימוש זכייתו ברכישת עשות אשקלון

עקב העיכוב במימוש המכירה לקבוצה בשותפות בורג, עד תום חקירת משטרה שעליה הורה מזוז

איש העסקים רונן טבקול, שותפו של אברהם בורג להצעת הרכש של עשות אשקלון, הגיש לרשות החברות בקשה למימוש זכייתו במכרז לרכישת עשות, באורח בלעדי, ללא בורג. כך נודע ל"גלובס".

הצעתו לרכישה בלעדית, באמצעות חברת ט.ר הנדסה אזרחית שבבעלותו, הוגשה עקב העיכוב במימוש המכירה לקבוצה בשותפות בורג, עד תום חקירת משטרה שעליה הורה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. חקירה זו עלולה להתעכב עוד זמן רב, ומצבה של עשות קשה (ראו מסגרת).

הצעת טבקול היא למימוש בלעדי של הצעת בורג-טבקול לעשות, מקבוצת תעש, במחיר של 16.7 מיליון שקל (שהיה הגבוה ביותר בין המתמודדים). טבקול מציע לקבל על עצמו את כלל הערבויות להשלמת העיסקה.

מזוז החליט שהמשטרה תחקור את המידע שהגיש בורג לרשות החברות במהלך הליך המכרז לרכישת עשות אשקלון. החומר שנבדק הוא המידע שהציג בורג, שלפיו אין קשר של שותפות בינו לבין בעלי קבוצת 3I, איאן דיוויס ואביב אלגור. דיוויס ואלגור נאשמים בפלילים בפרשת צנורות המזה"ת, ואילו בורג מכהן כיו"ר ויטה-פרי-גליל מקבוצת 3I.

החלטתו של מזוז התקבלה בעקבות בדיקתה של הפרשה בידי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שבה העלה את השאלה, האם מי שנקבע שלא יוכל להיות רוכש של חברה ממשלתית בהפרטה יכול להיות מממן של חלק ניכר מהעיסקה.

המבקר אף מתח ביקורת על החלטת רשות החברות הממשלתיות ומנהלה איל גבאי, שלא מצאה תשתית עובדתית או משפטית לסרב לבורג בקשר למקור המימון החלקי מדיוויס ואלגור.

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, הציע בורג לרשות החברות מימון חלופי, מקבוצת פאי פיננסים שבניהול אהרון כהן. הצעת בורג להחלפת המימון הוגשה בהמשך להחלטת ועדת השרים לענייני כלכלה, אשר אישרה את המשך מימוש זכייתו במכרז, בתנאי שיוחלף המימון, כפי שדרש המבקר.

גבאי אישר כי הצעת טבקול הועברה לרשות החברות ואמר כי תיבחן בקפידה, הן ברשות והן במשרד המשפטים. גורם בכיר המקורב לנושא, אמר ל"גלובס", כי בדיקת משרד המשפטים תכלול, ככל הנראה, גם בדיקה באמצעות יחידת המשטרה החוקרת את הנושא. בדיקה זו מיועדת להבטיח מעל כל ספק, כי אמנם אין כל קשר עסקי בין טבקול לבורג, או לדיוויס ואלגור, ושאין כל חשש שטבקול משמש 'איש קש' עבורם.

בתוך כך אמר ל"גלובס" גורם בכיר אחר המעורב בנושא, כי בהמשך, לאחר שתסתיים חקירת המשטרה ואם אמנם יוכח כי אין ממש בטענות, כפי שטוען בורג, יחזור בורג להסכם המקורי של השותפות עם טבקול.

מכל מקום, על-פי החוזה שייחתם בין הזוכה לבין תעש והמדינה, המניות יוחזקו בנאמנות בידי נאמן, ורק לאחר 12 חודשים יועברו לבעלות הזוכה. גם לאחר רישום המניות על שם הזוכה במכרז, תהיה העברת המניות כפופה לתנאים שבצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בעשות אשקלון), היינו, קבלת אישור ראש הממשלה ושרי האוצר והביטחון.

לפיכך, טוען טבקול, אין חשש שמא תעביר קבוצת בורג את מניותיה לאחרים בטווח הזמן של השנה הקרובה, וגם לאחר מכן הדבר טעון אישור.

טבקול מעריך כי סיכויי הצעתו להתקבל גבוהים. לדבריו, "אנחנו מעריכים שאין שום סיבה למנוע את המכירה לקבוצת ט.ר הנדסה אזרחית (טבקול רונן וטבקול שמעון), מכיוון שבכל הליך המכירה, מעולם לא הועלתה טענה כנגד כשירותה של חברה זו. הפתרון המוצע הוא לתועלת כל הצדדים ויביא לסיום מהיר של הליך המכירה".

עוד אמר טבקול, כי נוצר מצב בלתי נסבל, שכן, ערבויות שנתן עצמאית למדינה, בהיקף 5 מיליון דולר, נמצאות בידי המדינה מאז אפריל 2004. הקבוצה הזוכה, כולל בורג, הפקידה ערבויות בהיקף 10 מיליון שקל.