בצריף של אביגדור

רגע לפני השיא הפוליטי של 2006, מצטייר ליברמן כדבר החם ביותר שקרה בבחירות הנוכחיות * האיש ששם את המלחמה בפשע בראש סדר היום של מפלגתו והכריז שברצונו לקבל את תיק הביטחון הפנים, כבר החל לתפור חליפות. השבוע הוא הכריז מעל דפי "גלובס", כי יהיה "מוכן להתפשר על משרד האוצר". לא פחות

כנראה שהסקרים הלהיבו גם את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שמפלגתו מסתובבת סביב 11 מנדטים בסקרים שמתפרסמים היום. האיש ששם את המלחמה בפשע בראש סדר היום של מפלגתו והכריז שברצונו לקבל את תיק הביטחון הפנים, כבר החל לתפור חליפות. השבוע הוא הכריז מעל דפי "גלובס", כי יהיה "מוכן להתפשר על משרד האוצר". לא פחות.

ליברמן הוא איש עם אג'נדה כלכלית. ימנית כמובן. השבוע הוא הציג אותה והיא לא רחוקה מהאיש שגילה אותו לציבור הישראלי, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. עם זאת, ליברמן הסתגל לרוח הזמנים והציג את הגרסה מרוככת יותר - התנגדות לתוכנית ויסקונסין במתכונתה הנוכחית, וכמובן שגם "נסחפנו" בקיצוץ הקצבאות.

בראיון הציג ליברמן את סדר העדיפויות של מפלגתו - למשל השקעות בהיי-טק והמשך הפיתוח הפיננסי של ישראל. כמו כן הוא הציע קיצוץ במספר משרדי הממשלה, חקיקת חוק פרויקטים לאומיים, אמר "לא" לחוק שכר מינימום, וכמובן הציג את ה"בייבי" שלו - המלחמה בפשיעה - עוד רבבת תקנים למשטרה ותוספת תקציבים.

תמיד ידענו שלליברמן יש גם אג'נדה מדינית ימנית, אך לרגעים היה נראה שההצלחה הנוכחית שלו נובעת דווקא מכך שהצליח להציג פנים נוספות: הטיפול בפשע בהחלט הייתה הברקה שיווקית והראיון המשותף עם יוסי ביילין ריכך את תדמיתו בציבור. נראה שגם דמותו בשידורי "ארץ נהדרת" עושה עימו חסד - היא העלתה אותו למדרגה של דמות לאומית, היא מצחיקה, אך בו זמנית היא פחות נלעגת מדמויות אחרות.

אמש החליט מ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשפוך מים קרים על ההתלהבות בישראל ביתנו. מעמדת האיש שעומד בראש המפלגה המובילה בסקרים, הכריז אולמרט, שכלל אינו מעוניין בנוכחותו של ליברמן בממשלתו העתידית, אם תקום וכאשר תקום. כלומר, ההכרזה לא הייתה אישית, אלא עקרונית, כנהוג באזורנו. על ליברמן יהיה לקבל את "תוכנית ההתכנסות" של קדימה, כתנאי לכניסה לממשלה.

המהלך הפוליטי של אולמרט מעורר בליבנו חשש מה, שהבחירות הנוכחיות מתכנסות לאותו דפוס החלטה שמלווה אותנו לכל מערכת בחירות שהייתה כאן - מה לעשות עם הערבים?

עמיר פרץ עומד בראשות העבודה מצד אחד, בנימין נתניהו עומד בראשות הליכוד מצד שני, בקדימה נמצא אולמרט, ואת הפתעת מערכת הבחירות מספק ליברמן. לפנינו ארבע דמויות, אשר כולן בעלות רקע כלכלי, ואשר יכלו להרים את כל מערכת הבחירות להחלטות אמיתיות בנושאים כלכליים-חברתיים. אבל לא.

אין בכל זה כדי לומר שליברמן לא יהיה בממשלה, ואף ייתכן שתהיה זו ממשלה בראשות קדימה. הרי עוד לא נמצא העיקרון החסין בפני התפתלויות פוליטיות. ואולם, מי שהשבוע היה בטוח שישנם תיקים בכיסו, גילה שוב שמצבו נזיל ונתון לגחמות של הענק הפוליטי התורן - קדימה. לפחות עד ליום שלישי בשבוע הבא.