שרת החוץ ציפי ליבני לענאן: סייע לרשות במלחמה בשפעת העופות

במשרד הבריאות מעריכים כי הליך השמדת העופות הנגועים בישראל יסתיים בסוף השבוע כאשר תושלם השמדתם של כמיליון ו-200 אלף עופות

שרת החוץ, ציפי ליבני, שוחחה הבוקר עם מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, וביקשה ממנו להגביר את הסיוע למלחמה בשפעת העופות ברשות הפלסטינית. ענאן הודיע כי ינחה את ארגון הבריאות העולמי וארגון החקלאות והמזון הכפופים לו, לשלוח עוד צוותי סיוע וטיפול לשטחי הרשות הפלסטינית.

תת-אלוף במיל' צביקה פוגל, שריכז בימים האחרונים את מטה המאבק למניעת התפשטות המגיפה והיה בעבר ראש המטה של פיקוד הדרום, אמר כי החלק המטריד ביותר כעת הוא האם ברשות נדבקו אנשים במחלה: "אני לא יודע איך הגיעה השפעת, אך אין לי שום ספק שבמסגרת מערכת היחסים שלנו עם הפלסטינים המידע שקיבלנו מהם על שפעת העופות לא הגיע בזמן. החלק שפחות מטריד אותי הוא נושא השפעת, החלק היותר מטריד הוא האם אנשים שם נדבקו במחלה - אז המגיפה הזו מקבלת צורה ומשמעות אחרת".

במשרד החקלאות לא שוללים את האפשרות הזו, אותה העלה גם השר זאב בויים, אך לצידה נבדקות גם אפשרויות אחרות. ההערכה הסבירה ביותר היא שהמגיפה התפשטה באזור מכיוון מצרים, והופצה, ככל הנראה, באמצעות כלי רכב, בעלי חיים או שנישאה בבגדיהם של אנשים ששהו בסביבה כפרית פגועת שפעת וחצו באחרונה את הגבול לרצועת עזה, אולי אפילו דרך המעברים הרשמיים. בד בבד, השבוע אישר שר הבטחון, שאול מופז, להעביר לרצועת עזה רעל וחומרים נוספים להשמדת בעלי הכנף הנגועים בשפעת העופות.

בתוך כך, ירדן הודיעה היום כי גם בתחומה התגלה הנגיף הקטלני של שפעת העופות. שר הבריאות הירדני הודיע הבוקר כי המחלה התגלתה בפגרי עופות במשק ביתי במחוז עג'לון. הוא הוסיף ועדכן כי תהליך השמדת העופות הנגועים במחלה מתחיל בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות המקומי. בימים האחרונים קיבלה ירדן מידע רצוף מישראל על מצב שפעת העופות כאן.

בתוך כך, במשרד הבריאות מעריכים כי הליך השמדת העופות הנגועים בישראל יסתיים בסוף השבוע כאשר תושלם השמדתם של כמיליון ו-200 אלף עופות ביותר מ-20 ישובים, רובם באזור הדרום. עם סיום ההשמדה ההמונית, יתפנו במשרד החקלאות לבדוק כיצד התפרצה המגיפה ויש כבר מי שמפנה אצבע מאשימה לעבר הרשות הפלסטינית.