לא רק בישראל: מחירי הנפט והאנרגיה עולים בסין 3%-5% לראשונה מזה 8 חודשים

מחיר הנפט ננעל ביום ו' בעלייה שבועית של 2% לרמה של 64.25% לחבית * המורדים בניגריה ממשיכים לאיים על היצע הנפט העולמי

מחיר הנפט ננעל בסוף השבוע האחרון במגמת עלייה. בסיכום שבועי, הוסיף מחיר הנפט כ-2% למחירו וננעל ברמה של 64.25 דולר לחבית. הסיבה לעליית המחירים נעוצה בהמשך האירועים בניגריה, שם ממשיכים המורדים המקומיים את מאבקם בחברות הנפט הזרות ובממשל המקומי, אשר מכשיר את גריפת הרווחים הגבוהים לחברות, על חשבון התושבים ואיכות הסביבה, לטענתם.

אספקת הנפט מניגריה נמצאת זה מספר חודשים במרחק של 20% לערך, מרמתה המקסימלית. חברות הנפט אקסון (XOM) ושברון (CVX) הודיעו כי מצאו בניגריה מרבץ נפט נוסף המוערך בכמות שם כמיליארד חביות.

עוד אירוע חשוב שאירע בסוף השבוע בעולם סביב נושא הנפט והאנרגיה, הוא העלאת מחירי האנרגיה לצרכנים (מחירים קמעונאיים) בסין, שם הועלו מחירי האנרגיה לסוגייה בכ-3%-5%. זו עלייה ראשונה של המחירים בסין מאז חודש יולי אשתקד.

לכאורה, העלאת המחירים היא צנועה, ולא משקפת בצורה מלאה את עליית ערכו העולמי של מחיר הנפט, אולם אם נקח בחשבון את ניוד המטבע המקומי, היואן, אשר אליו שומר הממשל הסיני בתחום ניוד צר ולא כלכלי - ניתן להבין עד כמה החששות בסין גדולים מפני תחילת תהליך אינפלציוני במדינה אשר כלכלתה "בוערת" בשנים האחרונות.

כעת, עם תחילת התהליך הטבעי של בלימת שיעורי הצמיחה הגדולים מדינה (הצמיחה ב-2005 ירדה מתחת ל-10% וצפויה להמשיך לרדת) מתחיל איום האינפלציה לאיים ישירות על כלכלת סין.

המטרה בייקור המתון, בנוסף לשמירה על הריסון במחירים, היא למנוע ירידה בביקושים שעלולה בטווח הבינוני לפגוע בהמשך הצמיחה. מאז תחילת שנת 2005 עלו מחירי הנפט בסין ב-20% (כולל העלייה האחרונה). לשם השוואה מחירי הנפט בעולם זינקו 48%.