אגדת אגדו

בשנות ה-90 היה הקלאב מד אחד מאתרי הנופש האהובים על ישראלים. בביקור ראשון בארץ מבטיח נשיא ויו"ר קלאב מד העולמי, הנרי ז'יסקאר ד'סטן, להחזיר את התהילה > דליה טל

הנרי ז'יסקאר ד'סטן, בנו של נשיא צרפת לשעבר, ולרי ז'יסקאר ד'סטן, לא מפסיק לחייך. אפשר להבין אותו: הוא מחזיק באחת המשרות הנחשקות בעולם, נשיא ויו"ר קלאב מד העולמי, רשת המועדונים ששמה לעצמה למטרה לשמח את אזרחי העולם. באופן תואם לנמרצות של הרשת, גם ז'יסקאר ד'סטן לא נח בביקורו הראשון בארץ: בבוקר היה במועדון קלאב מד באילת, בערב בילה עם גורמי התיירות המקומיים, ובלילה הכריז שתל-אביב היא אחת הערים השמחות בעולם.

בספר האורחים של משרדי הקלאב מד בתל-אביב כתב ז'יסקאר ד'סטן: "אני מרגיש בישראל ממש כמו בבית, ושאתם מגשימים את חלום מייסדי המועדון". אחר-כך הסביר שמה שחשוב בחיים זה להיות שמח כאן ועכשיו, ובמיוחד בישראל. הוא לא שכח גם להחמיא לחברי הצוות הישראלי של קלאב מד, ולכנות אותם חלוצים, ממש כמו מייסדי הרשת, ז'ילבר טריגנו וז'רר בליץ. את דבריו חתם בהצהרה, "אתם הדגל שלנו במזרח התיכון".

מצד אחד, גאווה גדולה. מצד שני, מדובר בדגל מהוה: ימי התפארת של מועדוני הקלאב מד בארץ כבר חלפו ועברו. מארבעה מועדונים - אכזיב, אשקלון, אילת וקיסריה - נשאר רק אחד, באילת. המועדונים באשקלון ובקיסריה מתו מוות טבעי, ואילו על המועדון באכזיב נחתה ביוני 1995 קטיושה ששיגר החיזבאללה, ואחד הטבחים נהרג. המועדון נסגר לזמן קצר, נפתח שוב, וכעבור שנים אחדות התקפל סופית - סוף עצוב למועדון הקלאב מד הראשון בישראל, שהוקם בזכות מאמצי השכנוע שהשקיעו פולה ונח מוזס ז"ל, מייסדי ידיעות אחרונות, ושלאירוע הפתיחה שלו הגיע ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון.

גם המועדון באילת נסגר - בראשית האינתיפאדה - אך הוא נפתח שוב בדצמבר 2004 תחת מתכונת שונה. את המבנה רכשו האחים עופר, שהשקיעו 14 מיליון דולר בשיפוצים. רשת פתאל נטלה על עצמה את הניהול, וקלאב מד העולמית אחראית רק על המדריכים.

לאחרונה הודיעו שר התיירות, אברהם הירשזון, והנהלת המועדון על הכוונה לפתוח מחדש את המועדון באכזיב. ספק אם ראש-הממשלה שנבחר השבוע יגיע לפתיחה. לדברי ז'יסקאר ד'סטן, הוא מתכוון להקים צוות שיבדוק את הכדאיות הכללית לפתיחת המועדון, ואת ההיבטים הסביבתיים הנוגעים לעניין. בכל מקרה, את הבונגלוס המיתולוגיים אמור להחליף מועדון בנוי ומפואר, "בהשקעה נרחבת".

המצב הפוליטי בישראל לא מטריד אתכם?

ז'יסקאר ד'סטן: "לפני שנה אמרנו לעצמנו שאם במשך שנה לא יהיו טילים, נחזור ונפתח את המועדון. אז הנה, אנחנו כאן".

ישראל זה לא רק טילים, זה גם מחבלים מתאבדים. אתם לא פוחדים?

"כולנו פוחדים כל הזמן, אבל אם נפחד לא נעשה שום דבר. כמו בכל מקום אחר בעולם, גם כאן נבנה תוכנית עסקית ונראה איך זה מתרומם. אנחנו דוגלים בשיטה שלפיה אם אתה פוחד, אתה לא זז".

איך אתה רואה את המועדון בעיני רוחך?

"זה יהיה ניו אכזיב. מלון ברמה של ארבעה קלשונים (כוכבים בלשון קלאב מד), ממש כמו המועדון שלנו במרטיניק, שעכשיו השקענו 50 מיליון אירו בשיפוץ החדרים והשטחים הציבוריים שלו. כיום רק ב-8% מהאתרים שלנו יש בונגלוס, כל השאר מלונות ברמה של שלושה קלשונים עד חמישה קלשונים".

"אין דבר כזה מיקס אידיאלי"

שנת 2005 הייתה שנת המפנה של קלאב מד: אחרי כמה שנים בינוניות הגיע המחזור ל-1.5 מיליארד אירו, ולראשונה מאז 2000 הסתיימה השנה ברווח, שהגיע ל-4 מיליון אירו. הרווח הזה נבע בעיקר ממכירת נכסי נדל"ן במרוקו ובצרפת, אך אין בכך כדי למחוק את החיוך מעל פניו של זי'סקאר ד'סטן, שמפזר עננים של אופטימיות לגבי המשך דרכה של הרשת.

בעשר השנים האחרונות לא תוכנן בישראל ולו מלון אחד, וגם כיום המלונאים אינם מתלהבים מהקמת אתרים חדשים. אתה בטוח במהלך שלכם עם מלון אכזיב?

"למה לא?".

תפתחו לבד או עם שותפים?

"אני מאמין שצריך פרטנרים. במועדון במרוקו יש לנו שותף פיננסי. כך גם במועדון באילת. באכזיב אולי נלך שוב עם רשת הניהול של פתאל. נלמד את השוק, ורק אחר-כך נגיע למסקנות על-פי מה שטוב לנו. בכל מקום בעולם אנחנו שואפים להקים מועדונים במקומות הטובים ביותר, עם השותפים הטובים ביותר. ביקרתי באילת, ואני משוכנע שהמועדון שלנו נמצא בנקודה הטובה ביותר על החוף".

בעבר דובר על כך שמבחינתכם הרכב הנופשים האידיאלי בכל מועדון הוא 25% מקומיים ו-75% תיירים. בארץ זה לא כל-כך עובד. איך בכל זאת תשמרו על רוח המועדון?

"אני אף פעם לא סברתי כך. ביפן, למשל, יש לנו שני מועדונים שבהם כ-80% מהאורחים הם יפנים. במועדון בברזיל 75% מהאורחים הם מקומיים, בארגנטינה 50% מהאורחים הם ארגנטינאים. מבחינתי אין דבר כזה מיקס אידיאלי".

אם נבקר במועדון יפני עדיין נרגיש כמו בקלאב מד?

"נסעתי פעמיים ליפן כדי לראות בעצמי איך זה מתנהל. בשני המקרים הייתי הלא-אסיאתי היחיד במקום, והופתעתי לגלות שגם היפנים עושים אגדו, ממש כמו הצרפתים".

היה קריוקי?

"בוודאי. יחד עם זאת, כשעצמתי עיניים ידעתי שאני בקלאב מד. מתברר שהנוסחה עובדת בכל מקום בעולם, כמעט ללא שינוי. בכל מועדון נשמרים אותם העקרונות. גם שם יש קלאב שתפקידו לשמור על הילדים הקטנים, כדי שההורים יוכלו לעשות נופש אקטיבי".

איך יוצרים אחידות במקומות כה שונים?

"אנחנו עושים זאת באמצעות הרב-לאומיות של ה-G.O שלנו (Gentil Orgunizatenr, בצרפתית 'מארגן נחמד', מושג שהמציא אחד ממייסדי הקלאב, ד' ט'). אנחנו מקפידים על כך שהצוות תמיד יהיה רב-לאומי, לפחות מעשרה לאומים שונים. אני חושב שזה בדיוק הקסם שלנו. יחד עם זאת, כשהצ'יף של המועדון לוקח על עצמו את הניהול, הוא מגיע לאתר כמה שבועות מראש, כדי ללמוד על התרבות המקומית".

"העתיקו אותנו, אז עלינו באיכות"

את הקריירה שלו החל ז'יסקאר ד'סטן כסגן-מנהל בחברת המזון הצרפתית Cofremca, שבה עבר התמחות באסטרטגיות מכירה. משם עבר לעבוד בתאגיד דנונה, נשלח לשנתיים לאנגליה, ובסוף התקופה מונה לתפקיד אחראי חטיבת המים המינרליים של החברה. בשנת 2000 הוא מונה לתפקיד מנכ"ל קלאב מד, מנכ"ל ג'ט סט, חברת הצ'רטרים של המועדון, ואחראי על כספים ופיתוח עסקים בינלאומיים. ב-2002 מונה לנשיא וב-2005 ליו"ר מועצת המנהלים.

בין לבין, וכהמשך למסורת המשפחתית, הייתה לו גם הרפתקה פוליטית, כשנבחר לשמש חבר במועצה האזורית של מקום מגוריו ב-Loir et Cher, והוכתר לחבר המועצה הצעיר ביותר. הוא החזיק בתפקיד זה גם כשהיה בשליחות דנונה באנגליה, ובסופו של דבר החליט לוותר על השאיפות הפוליטיות לטובת המגזר העסקי.

"לא הצלחתי לחבר בין עסקים ופוליטיקה", הוא מסביר. "כשנכנסתי לחיים הפוליטיים, בגיל צעיר מאוד, עשיתי זאת מטעמים אידיאולוגיים. כולנו היינו אז הרבה יותר אידיאליסטים. אחרי כ-15 שנה הגעתי למסקנה שלנהל עסקים הרבה יותר מעניין, והחלטתי להפסיק לחלוטין".

כמי שבא מתעשיית המזון, לא היה קשה לך להתברג בתעשייה כה שונה?

"מבחינתי, בשני המקרים אני מדבר אל הלקוח הסופי, שיש לו דרישות ושאיפות, בין אם הוא רוכש מים מינרליים ובין אם הוא רוכש חבילת נופש".

מאז שנכנס ז'יסקאר ד'סטן לתפקיד המנכ"ל, השקיעה קלאב מד כ-1.2 מיליארד דולר בשיפוצם של כ-70 מועדונים קיימים. 50 מועדונים נסגרו בגלל חוסר התאמה ובגלל תנאים פיזיים שאינם עומדים בדרישות, ובמקומם נפתחו 22 מועדונים חדשים - חלקם עצמאיים, וחלקם בשיתוף עם גורמים נוספים.

את האני מאמין שלו הגדיר ז'יסקאר ד'סטן לא אחת כניסיון לענות על הדרישות המשתנות של הקהל. לא עוד אגדו-דו-דו לאורך כל שעות היממה, אלא חופש בחירה ללקוח. הקלאב, על-פי משנתה של ההנהלה החדשה, כולל חדרים מפוארים לצד חדרים פשוטים, ולשם שינוי גם אפשרות לשקט לצד הבלגן הגדול.

בשנים האחרונות צמחה לכם תחרות מצד מועדונים שונים, ביניהם רובינזון ואל דיאנה הגרמניים. כיצד אתם מתמודדים עם זה?

"העתיקו אותנו, ולכן החלטנו ליצור מחדש את הבידול באמצעות העלאת האיכות של כל האתרים. לשם כך השקענו הרבה כסף במהלך השנים האחרונות. אני חושב שאין אף חברה שיש לה 80 אתרים בדירוג כל-כך גבוה".

מה בכל זאת אתם עושים?

"החלטנו, לדוגמה, להרחיב את שיטת 'הכול כלול' גם לארוחות קלות ולמשקאות לאורך כל היום, בלי קופונים, בלי מחרוזות, בלי פתקים ובלי כסף. אנחנו מציעים 120 סוגי משקאות, ביניהם משקאות אלכוהוליים בלי הגבלה. השיטה עובדת כבר כיום בטורקיה, ברפובליקה הדומיניקנית ובמספר אתרי סקי. מראשית אפריל היא תונהג בכל המועדונים".

יש עוד מועדונים בעולם שבהם נהוגה שיטת הכול כלול, וגם שם היא מתייחסת לבר ללא הגבלה.

"בניגוד לאחרים, אנחנו לא כוללים בבר רק משקאות מקומיים. אצלנו הלקוח יקבל ארוחות-ביניים ואלכוהול מכל הסוגים. גם מתוצרת חוץ".

בכמה תעלו את המחיר?

"נגבה תוספת מחיר של 10 אירו ביום לאדם. במחיר של שני אספרסו ומשקה קל, האורח יכול לאכול ולשתות כאוות-נפשו".

זה לא סיכון כלכלי?

"כל צעד חדש הוא סכנה. לפי החישוב שלנו, ביום הראשון וביום השני אנשים אולי יאכלו וישתו קצת יותר, אבל אחר-כך ייווצר איזון. המטרה שלנו היא לעלות מדרגה בשירות ולהמציא משהו חדש, שילוב בין מגורים משובחים, תרבות רב-לאומית וכעת גם נוחות מרבית".

מועדוני רובינזון איכותיים לא פחות.

"רובינזון זה מועדון שמיועד בעיקר לגרמנים. מי שרוצה מועדון רב-תרבותי ורב-לאומי שאינו דובר גרמנית, בא בסופו של דבר אלינו".

"אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה"

בשנים האחרונות מתמחה הקלאב מד דווקא בתחום הסקי, כאשר גולת-הכותרת היא מועדון פזה ולנדורי (Peisey Vallandry) שנפתח לאחרונה בצרפת. כיום מונה הרשת 120 מועדונים ברחבי בעולם. ב-2005 ביקרו בהם כ-1.6 מיליון אורחים, ושיעור התפוסה עמד על 68.9%.

איך משפיעים היחסים בין ישראל וצרפת על רצונם של הצרפתים להגיע למועדון בארץ?

"אני לא מרגיש שום סוג של השפעה. כמו כולם, אנחנו מושפעים מאירועים בינלאומיים, כמו למשל נפילת מגדלי התאומים או מגפת הסארס. אנחנו לא מוגבלים בגלל סכסוכים מקומיים".

לא מופעל עליכם לחץ שלא לפתוח מועדון בישראל?

"לא. אנחנו מועדון רב-לאומי, ואנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה. כשפתחנו את המועדון במצרים אמרתי במפורש שיש לנו מועדון גם באילת. כשאני מגיע לישראל אני מחתים דרכון כמו כל אחד, וזה לא הפריע לי להיכנס גם למדינות אחרות שאין להן יחסים איתה".

מה המועדון הכי פופולרי שלכם?

"זה די משתנה עם התקופות. המועדון במרקש פופולרי מאוד, ולאחרונה רכשנו עוד שטח כדי להגדיל אותו. המתחם הזה מוכרז על-ידי אונסקו כשטח לשימור, ולכן נשפץ ונשמר את המקום. בשיתוף עם הגורם המממן בנינו עוד שני כפרים, כך שללקוח יש אפשרות בחירה ואפשרות לעבור ממועדון למועדון, ולנצל את האפשרויות השונות שכל אחד מהם מציע".

למרות האופטימיות, אתה בוודאי מודע לכך שמועדוני הקלאב מד איבדו מיוקרתם בשנים האחרונות. לקוחות הפרימיום עוזבים אתכם.

"יש שונות גדולה בין המועדונים ובין הקהלים. אני יכול לומר במפורש שבמועדון הסקי החדש שלנו, פזה ולנדורי, הייתה לנו השנה תפוסה מרשימה ביותר. מדובר במועדון מפואר ומיוחד, שהתחבב מאוד גם על הישראלים". "