דרוש קבלן ביצוע

למשרד התמ"ת יש הרבה תוכניות חשובות, אך הן נתקעו בשלב הביצוע. כדי לקדם את אלו וליזום אחרות הנחוצות לא פחות, על השר הבא למנות מנכ"ל שיכולתו העיקרית תהיה בהזזת דברים

כשאהוד אולמרט נכנס ללשכת ראש העיר ירושלים בנובמבר 1993, רענן דינור היה ראש מחלקת התרבות בעירייה. במפגש הראשון של ראשי האגפים עם אולמרט, איש חזק מאוד, אמר להם האחרון, כי הוא מצפה שראשי האגפים ישאו באחריות מיניסטריאלית.

כל ראשי האגפים הקשיבו ושתקו. חוץ מדינור. הוא נעמד מול אולמרט ואמר, שאין שום סיכוי שהרעיון ייצא אל הפועל. שזה לא מעשי.

אולמרט התרשם. זמן קצר אח"כ הפך דינור למנכ"ל עיריית ירושלים. לימים היה לאיש אמונו של אולמרט, בתקופת אולמרט-דינור בתמ"ת, הוביל המשרד את תוכנית ויסקונסין למלחמה באבטלה, שסוכנויות הביצוע שלה סופגות ביקורות קשות. בעקבות התוצאות המאכזבות הודיע אולמרט לאחרונה על הקמת ועדה לשינוי כללי התוכנית, לרבות סף הכניסה לאוכלוסיות היעד. ההחלטה על האמצעים להמשך המלחמה באבטלה ויישומה, הם משימה עיקרית שממתינה לשר הבא.

כשר התמ"ת, הקדיש אולמרט חלק ניכר מזמנו ומרצו לקידום הייצוא וסחר החוץ. הוא עשה זאת בעיקר באמצעות פתיחת דלתות לייצוא במשלחות עם אנשי עסקים, אותם קידם אצל שרים בכירים בחו"ל. הוא עשה זאת בהצלחה וזכה להערכת המגזר העסקי.

מה שנותר למחליפו לעשות הוא בעיקר לפעול לעידוד גובר של פתיחת שוקי ייצוא לחברות קטנות ובינוניות. הוא גם יצטרך לתאם בין נציגי ישראל בחו"ל מטעם המשרדים השונים, על מנת לבטל כפילויות וליצור מערך יעיל ככל האפשר. וגם: לממש את פירות ההתמתנות המדינית וההטבות המוצעות, למשיכת משקיעים זרים.

ראשי התעשיינים משוכנעים, כי המשימה החשובה ביותר הניצבת בפני התמ"ת היא עידוד יצירת מקומות עבודה, ביצוע הכשרות והסבות מקצועיות שיאפשרו הכשרת אלפי מובטלים להיקלט בתעשייה ובבניין, לצד עידוד להעברת מפעלים לפריפריה, וכאמור עידוד נוסף לייצוא.

תעשיינים וגורמים במשרד התמ"ת מציינים, כי דינור הוא אדם אינטליגנטי מאוד, חרוץ, ידען, שלומד ביסודיות את החומר ועובד מהנץ החמה ועד צאת הנשמה. אבל, הם טוענים, הוא לא היה חזק מספיק בצד הביצוע.

נושאים רבים עוכבו, כי נבדקו שוב ושוב ע"י ועדות. המלצות גובשו, אך לא מומשו. לפיכך, לדבריהם, דרוש עתה למשרד שר נמרץ, שלתפקיד המנכ"ל יביא "קבלן ביצוע", לא איש יוזמות ורעיונות. בין יוזמות התמ"ת מתקופת אולמרט-דינור, שלא מומשו וממתינות לשר החדש: הקמת רשות לסחר הוגן.

השר החדש יוכל לחדש את ימי ההגנה על הצרכן, שנשחקה עד דק (בין היתר בחיזוק המועצה לצרכנות במנכ"ל חזק ועצמאי, לאחר התפטרות גלית אבישי). בנוסף, הוא יצטרך לפרסם את התקנות שאולמרט לא פירסם עד כה - הנדרשות למימוש חוק שיחייב לגלות את מדיניות ההחזרות ולהשיב כסף בחנויות, לפחות בחלק מהמקרים. הוא יצטרך לעשות זאת, ולא להיכנע להתנגדות לובי הסוחרים.

שר התמ"ת הבא יצטרך לטפל גם במסחר, במיוחד כגורם מקדם תעסוקה. עליו לעודד את החזרתם למפה של מרכזי המסחר הישנים והגוססים בת"א, בירושלים, בחיפה ובמקומות נוספים. עליו למנוע מצב שבו כל מה שאינו קניון, דינו לגווע.

השר הבא גם יצטרך להגדיל ולגוון את הסיוע לעסקים קטנים. זאת, במיוחד על רקע האפשרות של העלאת שכר המינימום וכניסתה לתוקף בקרוב של מגבלת החריגה מקו האשראי.

לצד יוזמת אולמרט לחוק עסקים קטנים, שיצטרך להיחקק במהרה, יצטרך השר להבין שעליו להקדיש לעסקים הקטנים משאבים ביחס לחשיבותם ליזמות ולתעסוקה, ולא ביחס לגודלם.

השר החדש אף יאלץ לעשות סדר במכון התקנים ובכל נושא התקינה, לממש את תוכנית "בודקי הבודקים" באמצעות חיזוק כוחה של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, להמשיך ביישומו של ההסכם לפיקוח על הייצוא הבטחוני ישראל לארה"ב, ולחזק את המחויבות החוזית של גופי הממשלה הרחבה לרכש גומלין של חברות זרות מהתעשייה הישראלית.