גלנקור יוצאת מגרנית הכרמל לאחר שמונה שנים והפסד של 20 מיליון דולר

חברת קופר ריבר שבשליטת ספנסר פרטרידג' תרכוש את חלקה של גלנקור לפי שווי של 300 מיליון דולר - סכום הגבוה בכ-58% משווי השוק * תשלם 81 מיליון דולר עבור 27% מהאחזקה בחברה כולה, ותוכל למנות 50% מהדירקטורים > גולן פרידנפלד

שמונה שנים לאחר שנרכשה השליטה בחברת גרנית הכרמל על ידי קבוצת בורוביץ-מוזס (BMG) וקבוצת גלנקור, משתנה מבנה הבעלות בחברה. קבוצת בורוביץ-מוזס תרכוש את חלקה של גלנקור בחברת גרנית הכרמל, ובמקומה של גלנקור תיכנס החברה האמריקנית קופר ריברCOPPER) RIVER PARTNERS), לפי שווי חברה של 300 מיליון דולר - שווי הגבוה בכ-58% משווי החברה היום בפתיחת המסחר בבורסה. עו"ד דוד אפרתי המייצג את חברת קופר ריבר, ציין כי מאחורי החברה עומד יהודי אמריקני בשם ספנסר פרטרידג', העוסק בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב. לדבריו, זוהי השקעתו הראשונה בישראל.

על פי מסמך העקרונות שנחתם בין הצדדים, תרכוש קבוצת בורוביץ-מוזס את חלקה של גלנקור בחברה המשותפת להן בשם בורגלן, אשר מחזיקה בשליטה בחברת גרנית הכרמל כיום. בשלב השני תרכוש החברה האמריקנית מחצית מאחזקותיה של בורגלן (27%) בגרנית הכרמל, תמורת 81 מיליון דולר.

כזכור, כיום עומדת גרנית הכרמל בפני מכירת החברה המרכזית בקבוצה, חברת סונול, לקבוצת דור-אלון שבשליטתו של דודי וייסמן, אולם מכירה זו ממתינה לאישורו של בית הדין להגבלים עסקיים (ראו מסגרת). במסמך העקרונות שנחתם עם החברה האמריקנית, נכתב כי במידה שסונול לא תימכר לקבוצת דור-אלון, יינקטו צעדים על מנת שמכירה זו תתבצע לגורם אחר מוקדם ככל שניתן לאחר שינויי הבעלות בקבוצת גרנית הכרמל.

הסכם בעלי המניות בין החברה האמריקנית לבין קבוצת בורוביץ-מוזס קובע, כי ההסכם מותנה בהשגת הסכמה של בנק לאומי להענקת מימון לחברה האמריקנית לרכישת המניות בגרנית הכרמל, והסרת השעבוד החל על מניות החברה המוחזקות על ידי בורגלן כיום. השליטה בגרנית הכרמל תהיה משותפת לקבוצת בורוביץ'-מוזס ולחברה האמריקנית, כך שכל צד יוכל למנות 50% מהדירקטורים בחברה. יו"ר החברה, כמו גם המנכ"ל, ייבחרו בהסכמת שני השותפים. עוד נקבע בהסכם כי במשך שנתיים מיום חתימת העסקה, לא יוכלו הצדדים למכור את מניותיהם לגוף שלישי, ולכל אחד מהשותפים תינתן זכות סירוב וזכות הצטרפות במידה שלאחר מכן תתבצע מכירה של המניות.

שותפות של 8 שנים

השותפות בין קבוצת בורוביץ-מוזס לבין קבוצת גלנקור החלה בשנת 98', בשעה שרכשו במשותף את השליטה בקבוצת גרנית הכרמל. החברה נרכשה לפי שווי של כ-350 מיליון דולר, כשכל צד השקיע בעסקה כ-100 מיליון דולר. מאז חילקה גרנית הכרמל דיבידנד בהיקף כולל של 150 מיליון דולר, כאשר חלקו של כל צד (בורוביץ-מוזס וגלנקור) עמד כ-40 מיליון דולר. לאחר שמורידים את התשלום בסך 25% למס ההכנסה, נותרה כל אחת מהשותפות במהלך 8 השנים האחרונות עם דיבידנד נטו של 30 מיליון דולר. שווי החברה היום עומד על 190 מיליון דולר בלבד. דהיינו, 8 שנים לאחר רכישת השליטה בגרנית הכרמל, מופסדות קבוצות בורוביץ-מוזס וגלנקור בכ-20 מיליון דולר, או 94 מיליון שקל כל אחת.

יש לציין כי תאגיד הסחר הענק גלנקור, העוסק בעיקר התחום האנרגיה, נכנס בשנת 98' להשקעה בחברת גרנית הכרמל בעיקר בשל האחזקה של זו בסונול. כעת משסונול נמכרת, נראה כי בגלנקור מצאו לנכון להיפרד מהאחזקה גם במחיר של הפסד על ההשקעה.

כזכור, באפריל לפני שנה דיווחה גרנית הכרמל כי היא מנהלת מו"מ לקראת חתימה על מסמך כוונות עם קרן הנדל"ן הבריטיתLondon and Regional Properties - קרן המחזיקה נכסי נדל"ן בשווי של 3.5 מיליארד ליש"ט - למכירת מרבית נכסי הנדל"ן שלה בתמורה ל-200 מיליון דולר. אולם לאחר המשא והמתן שהתגבש עם קבוצת דור-אלון למכירת חברת סונול המחזיקה בחלק מנכסי הנדל"ן של הקבוצה, הוקפא המשא והמתן. העסקה מהיום למעשה מבטלת אותו לחלוטין. על-פי ההסכם שהתגבש אז, היו אמורות החברות הבנות בגרנית הכרמל (בעיקר סונול, סופרגז וטמבור) לשכור את נכסי הנדל"ן תמורת תשלום של כ-12 מיליון דולר בשנה, המשקפים תשואה של 6% לרוכשת בעסקה.

הנכסים שהיו אמורים להימכר לחברה הבריטית רשומים בספריה של החברה לפי שווי של 570 מיליון שקל. מטרת העסקה הייתה בעיקר לשחרר את גרנית הכרמל מהאשראי הבנקאי הגדול שלה, אשר העיק על תוצאותיה הכספיות בשנים האחרונות. בסוף הרבעון השלישי של השנה עמד היקף החוב הפיננסי נטו של קבוצת גרנית הכרמל על 2.3 מיליארד שקל, מה שייצר לחברה הוצאות מימון של 102 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ושחק את הרווח הנקי של הקבוצה לרמה של 13.8 מיליון שקל לעומת 23 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנת 2004. "