BDI: במארס רשם המשק הישראלי קיטון של יום אחד בסך ימי הפיגור בתשלומים

זאת, עקב הקשחה נוספת של הספקים * מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה הוסיף לרדת ועמד במארס על 86 ימים

במהלך חודש מארס רשם המשק הישראלי קיטון של יום אחד בסך ימי הפיגור בתשלומים, במקביל לירידה במספר ימי האשראי בפועל ולירידה נוספת במספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה. כך עולה מדו"ח קבוצת BDI.

לאחר יציבות בחודש הקודם והרעה בחודשיים הקודמים לו, בחודש מארס רשם המשק הישראלי הטבה של יומיים בסך ימי האשראי בפועל (ימי פיגור + ימי אשראי בהסכמה). בחודש זה עמד מספר ימי האשראי בפועל על 98 ימים בלבד, בהשוואה ל-100 ימים בחודש הקודם.

מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים רשם ירידה ועמד על 86 ימים בלבד, בהשוואה ל-87 בחודש קודם ול-89 בחודש ינואר.

בשל הקשחת תנאי אשראי על ידי ספקים, בחודש החולף הצליח מספר ימי הפיגור לרשום הטבה. בסוף חודש מארס עומד מספר ימי הפיגור בתשלומים על 12 ימים, בהשוואה ל-13 ימים בפברואר. מספר ימי הפיגור במארס עדיין גבוה באופן משמעותי ממספרם בתקופה המקבילה אשתקד, עת עמד על 4 ימים בלבד.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בקבוצת BDI, נתוני מוסר התשלומים בחודש החולף מעודדים במיוחד, לאור העובדה שנרשמה הטבה כוללת, כתוצאה מהקשחה של תנאי האשראי על ידי הספקים.

יחד עם זאת, מציינת ינאי, לא מן הנמנע שנתוני מוסר התשלומים בחודש אפריל יצביעו על נסיגה מסוימת במגמת השיפור. ניסיון העבר ב-BDI מלמד כי בתקופה זו נרשם גידול חד בהיקף הרכישות של המגזר העסקי ובהגדלת המלאי, בעקבות הגידול הצפוי בהיקף הצריכה הפרטית לקראת החגים. בשל כך, נוהגים הסיטונאים להציע תנאי תשלום נוחים יותר לקמעונאים.

ענף מוצרי המתכת, הפלדה והאלומיניום מוביל את רשימת הענפים עם מוסר התשלומים הרע ביותר בחודש מארס, עם 42 ימי פיגור בתשלומים, בהשוואה ל-32 ימי פיגור בלבד בפברואר.

כלכלני BDI מציינים כי הסיבה המרכזית להרעה זו היא מצוקת אשראי עקב הצורך לממן היקף רכישות גבוה במקביל להקטנה של אשראי בנקאי. מספר ימי האשראי בפועל בענף זה עלה גם הוא ועמד בחודש החולף על 133 ימים, לעומת 130 ימים בפברואר.

בחודש הקודם הוביל את הרשימה ענף קבלני הבניין, שרשם הטבה בחודש החולף וירד אל המקום הרביעי ברשימת הענפים עם מוסר התשלומים הרע ביותר. מספר ימי הפיגור בענף זה עמד בחודש החולף על 29 ימים בלבד, בהשוואה ל-145 ימים בחודש קודם.

בראש רשימת הענפים עם מוסר התשלומים הטוב ביותר בחודש מארס עומד ענף יצור וסיטונאות טקסטיל, בדים, הלבשה והנעלה, עם 5 ימי פיגור בממוצע ו-95 ימי אשראי בפועל.