"ההתפלה היא עבור הצרכנים הביתיים"

בתגובה לידיעה של דליה טל שפורסמה ב-26.3.

התקפתה של אגודת "אדם טבע ודין" בראשותו של הידרולוג האגודה שמעון צוק, על התפלת מי הים בעת הזאת, נראית תמוהה, ואפילו נגועה בחוסר ידע.

אמירה לפיה ה"התפלה מיועדת לעשירונים העליונים ולחקלאות לייצוא", ובהמשך - "עלותה של ההתפלה היא מיליארד שקל בשנה", הן לא נכונות.

תמוה, שרק כיום, לאחר שמתקן ההתפלה באשקלון כבר עובד במלוא תפוקתו, בהיקף של 100 מלמ"ק בשנה, "נזכרו" באט"ד לתקוף אותו.

מן הראוי להזכיר, למי שאולי לא כ"כ מצוי בסוגיה, שעלות מ"ק במתקן היא 52.5 סנט למ"ק, עלות הנחשבת לנמוכה בעולם, עלות שהושגה במכרז בין מספר חברות המובילות בעולם בתחום.

כדאי עוד שיידעו אלה התוקפים את החקלאות, שלא הסקטור החקלאי היה זה שדחף את הקמת מתקן ההתפלה הגדול באשקלון שכן אין גידול חקלאי ה"יודע" לשלם תעריפים אלה. לכן, הקביעה שמדובר ב"מוצר מותרות שישרת את חקלאות גידולי הייצוא", היא לא נכונה.

האמת רחוקה מאמירה זאת. צרכן המים הביתי, המשלם כיום תעריף שולי של 6.5 שקל, 72 סנט למ"ק, הוא המסוגל לשלם ללא קושי את תעריפי ההתפלה.

אשר על כן, טוב יעשו קברניטי המים של אט"ד אם יכוונו את האש נגד מדיניות האוצר, המאפשרת לרשויות המקומיות לגבות כספים אדירים מצרכני המים שלהם והאדרת קופות אותן רשויות באמצעות צרכני המים שלהם, תוך סבסוד צולב של פעילויות מפסידות שונות.

אני מסכים עם אנשי אט"ד על בזבוז הזמן המשווע וחוסר המעש שהיה בעיכוב השבת קולחים, חיסכון במים וכו' - בעיקר בתחום המוניציפלי.

הכותב הוא רכז תחום מים בהתאחדות חקלאי ישראל.