עובדי עיריית לוד לביה"ד: "העירייה אינה מקיימת פסקי בוררות"

טוענים כי עיריית לוד מפרה מכלול של התחייבויות מההסכמים הקיבוצים, פסקי בוררות ופסקי דין, ובהם גם את הסכם ההבראה

הסתדרות המעו"ף וועד עובדי עיריית לוד מבקשים מבית הדין האיזורי לעבודה בת"א, להורות לעירייה לקיים את התחייבויותיה לפי ההסכמים הקיבוציים ופסקי בוררות שניתנו בעניינה. באמצעות עו"ד זאב שצקי, טוען הוועד כי העירייה מפרה מכלול של התחייבויות מההסכמים הקיבוצים, פסקי בוררות ופסקי דין, ובהם גם את הסכם ההבראה.

לפי הבקשה, ביולי 2004 נחתם הסכם הבראה אך גם לאחריו התגלו קשיים בביצועו ונציגות העובדים פנתה מספר פעמים לבית הדין. מאז, נטען, הפרה העירייה כמעט כל סעיף בהסכם. לטענת ההסתדרות והוועד בבית הדין הצהיר החשב המלווה של העירייה כי היא תמלא את כל חובותיה ותעמוד בהתחייבויותיה לגבי זכויות העובדים המפוטרים.

נציגות העובדים הסכימה לתרום להתייעלות ולפיטורי עובדים, אך התברר שהעובדים סיימו את עבודתם בלי שהעירייה קיימה את מחויבויותיה, וככל הנראה לא עמד החשב המלווה בהצהרתו.

בין היתר, נטען כי לפי הסכם ההבראה תנאי הפרישה יהיו לפי התנאים המועדפים שבחוזר מנכ"ל משרד הפנים, אך התברר כי העירייה כללה בתוך חודשי ההסתגלות את חודשי ההודעה המוקדמת, וכך לא שולמו מלוא חודשי ההסתגלות. הסכם ההבראה קבע שעובד ברשימת המפוטרים - משרתו תבוטל. קליטת כוח אדם במקרים חריגים תהיה בהסכמת נציגות העובדים מראש.

ואולם, העירייה קיבלה אישור ממשרד הפנים לקליטת 59 עובדים כשההסתדרות נותרה בדעת מיעוט. עוד נטען, כי ההסכם קובע הפחתת 25% משכר העובדים המועסקים בחוזים אישיים, בכירים ונבחרים וביניהם ראש העיר, סגנו, המנכ"ל והגזבר. לפי הבקשה, התברר שנערכה פנייה למשרד הפנים לצמצום ההפחתה עד ל-10% בלבד והחזרת הניכוי באופן רטרואקטיבי.

ההסתדרות מדגישה כי בסמוך להסכם ההבראה התפרסם שלוד היא שיאנית העלאת שכר הבכירים. עוד נטען בבקשה כי בניגוד להסכם עובדים רבים גילו שקרן ההשתלמות שלהם ריקה ושבקופת הגמל שלהם יש חוב גדול שאינו מאפשר מימוש זכויותיהם.

בנוסף לכך הגישו ההסתדרות והוועד חמש תביעות בטענה להלנת שכר של עובדי העירייה בחודשים ינואר עד מאי 2004 בסך כולל של כ-56 מיליון שקל. טרם הוגשו כתבי הגנה.