שני חוקרים פרטיים הואשמו בחדירה לפרטיות - ורישיונם נשלל

השניים נמנו על קבוצה של 50 חוקרים פרטיים שהועמדו לדין באשמה שקיבלו מידע ממאגרי מידע באמצעות עובדים במנגנון הציבורי

ועדת המשמעת לפי חוק חוקרים פרטיים החליטה לשלול את רישיונם של שני חוקרים פרטיים שהורשעו בביהמ"ש השלום בירושלים בעבירות של פגיעה בפרטיות חדירה לחומר מחשב ושימוש שלא כדין במאגר מידע. ביולי 2004 נידונו הנאשמים ל-6 חודשי שירותי מאסר מותנה וקנס.

על בסיס ההרשעה הגישה נגדם המדינה קובלנה לוועדת המשמעת באשמה של התנהגות שאינה הולמת את עיסוקם כחוקרים פרטיים.

הנאשים, ששמותיהם נאסרו לפירסום על-ידי הוועדה, הודו בעובדות הקובלנה והורשעו בעבירה שיוחסה להם. על-פי כתב האישום, הם קיבלו בין השנים 1999-2000 באמצעות פקידים בנציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, חברת בזק , מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הקליטה עשרות ידיעות ומסמכים חסויים מתוך מאגרי מידע.

הידיעות כללו פרטיים אישיים, פרטי איתור וזיהוי, פרטי נדל"ן ושיוכם לבעלי זכויות מסוימים, פרטי שומת מס שבח ו/או מס רכישה, פרטים על חשבונות בנק והוראות קבע ומידע על כניסות ויציאות לישראל וממנה.

הנאשמים נמנו על קבוצה של 50 חוקרים פרטיים שהועמדו לדין שקיבלו מידע ממאגרי מידע באמצעות עובדים של המנגנון הציבורי.

החוקרים טענ,ו כי החוק שהסמיכם לעסוק במלאכתם לא הניח בידיהם כלים חוקיים הולמים לביצוע תפקידם, ועל כן הם נאלצים למעוד.

חברי הוועדה, בראשות השופט ד"ר עודד מודריק, ציינו כי החוקרים ביצעו את מעשיהם בעיניהם פקוחות מתוך מודעות להפרת הדין הכרוכה בהם.

לדעתם של חברי הוועדה, קיימים תחומים מסוימים בהם צריך לצייד את החוקרים הפרטיים לפחות בחלק מן הסמכויות שהגורמים הציבוריים אוחזים בהן. עם זאת ציינו, כי המקרה הנדון עוסק בהפרת חוק גלויה ומובהקת המשקפת חריגה חמורה מגבולות המותר במסגרת תפקודו של חוקר פרטי.

חברי הוועדה פסלו את רישיונם של הנאשמים לתקופות של 5-6 שנים. (ע.ש 1288/9/05).