האוצר מעוניין בבריטיש גז: זימן יצרני החשמל לבחינת רכישות ארוכות טווח

משרד האוצר זימן את רוב יצרני החשמל הפרטיים לישיבה במטרה לגבש הסכמה לגבי מחיר וכמות הגז הטבעי שיירכשו מבריטיש גז

משרד האוצר זימן את רוב יצרני החשמל הפרטיים לישיבה במטרה לגבש הסכמה לגבי מחיר וכמות הגז הטבעי שיירכשו מבריטיש גז. כך נודע ל"גלובס". הישיבה נערכה לאחר דיון מקדים עם בריטיש גז בימים האחרונים בו רמזו נציגי החברה שיש סיכוי לחזרתה לישראל.

את הישיבה יזם הממונה על התקציבים במשרד האוצר קובי הבר. בישיבה נכחו גם נציגי משרד התשתיות ומשרד המשפטים. הבר ביקש לבדוק מהי עמדתם של כל אחד מיצרני החשמל הפרטיים לעניין המחיר ולגבי התחייבות לכמות.

האוצר, לפחות בשלב הזה, אינו מעוניין להתערב באופן ישיר במו"מ אלא ליצור פלטפורמה של התחייבות לכמות כלפי בריטיש גז מצד יצרני החשמל. בין המשתתפים בפגישה: נציגים של דוראד, חברת החשמל, דליה אנרגיות, מפעלי ים המלח ועוד. עוד נודע, כי יצרני החשמל הפרטיים דיברו על מחיר שנע בסביבות ה-3 דולר ליחידת גז, וככל הנראה מדובר בכמות כוללת של גז טבעי בהיקף מיליארד מטר מעוקב (1 BCM) בשנה.

מצד המדינה מדגישים, כי אין כוונה להתערב אלא מדובר ניסיון "להרגיש את השוק" וזאת על מנת לאפשר את כניסתה של בריטיש גז. גורמים ממשלתיים מציינים שבריטיש גז, למרות הצהרותיה שאינה מעוניינת למכור גז בישראל, לא תסרב לעיסקה כדאית במקרה של התחייבות לכמות ומחירים סבירים.

בריטיש גז שברשותה שדות גז טבעי מול חופי עזה הודיעה שבכוונתה למכור את הגז הטבעי שברשותה למצרים לאחר שכשלו נסיונותיה לשווק את הגז בישראל. משק החשמל בישראל, על רקע עליית מחירי הגז הטבעי, נקלע למצוקה חמורה בשל העובדה שיצרני החשמל הפרטיים אינם יכולים להתחרות בחברת החשמל שלה חוזה גז מול EMG המצרית במחיר אטרקטיבי של 2.75 דולר ליחידה.

מחיר הגז הטבעי בישראל נע כיום סביב 3.5 דולר ליחידה. EMG הודיעה באחרונה כי היא צפויה לדרוש 4.25 דולר ליחידה. כניסתה של בריטיש גז היא קריטית למשק, כיוון שהיא תוביל לירידת המחירים בקרב הספקים האחרים - EMG וים תטיס.

בממשלה מעריכים שלמרות ההצהרות של בריטיש גז שפניה למצרים, עיסקה כדאית תביא לכך שבריטיש גז תחזור לישראל.