בית-הנבחרים קיבל החלטה הקוראת לממשל בוש לזרז את סעודיה להסיר את תמיכתה בחרם הערבי על ישראל

זאת בהתאם להתחייבותה של ארה"ב לתמוך בסעודיה לקראת צירופה לארגון הסחר העולמי

בית-הנבחרים של ארה"ב קיבל אמש (ד') החלטה פה אחד שקוראת לנשיא בוש, לשרת החוץ, קונדוליסה רייס, ולמשרד לסחר חוץ (USTR) לזרז את סעודיה להסיר את תמיכתה בחרם הערבי, בהתאם להתחייבות שנתנה לארה"ב לקראת הצטרפותה לארגון הסחר העולמי (WTO), ולפי תקנות הארגון, שאליו הצטרפה סעודיה בדצמבר.

ההחלטה משקפת התמרמרות ואכזבה בוושינגטון מההתכחשות הבוטה של ריאד להבנה עם הממשל שנועדה להקל על הצטרפות הממלכה לארגון הסחר. בתמורה לתמיכת ארה"ב בהשתלבות סעודיה בארגון, הבטיחו הסעודים פעמים רבות, כי יפסיקו לחלוטין את תמיכתם ומעורבותם בכל רבדי החרם הערבי על ישראל.

כך, למשל, הבטיח אשתקד שר החוץ של סעודיה, סעוד אל-פייסל, לעמיתתו האמריקנית, שסעודיה תקיים את כל תקנות ארגון הסחר, לרבות התקנות הספציפיות שאוסרות על חברות הארגון להשתתף בחרם כלכלי על חברות אחרות.

בתהליך ההצטרפות, בחרה ריאד לסמוך ידה באופן פורמלי על כל התקנות, למרות שהיתה לה זכות, כמו לכל חברה חדשה, להימנע זמנית מיישום תקנות מסוימות, לפי בחירתה. בכך הסכימה הממלכה להעניק לכל המדינות החברות בארגון, לרבות ישראל, מעמד של שותפות סחר מועדפות.

סעודיה התחייבה במפורש להסתלק כליל ממעורבותה ברובד השניוני וברובד השלישוני של החרם, בדיונים שקדמו להצטרפותה לארגון. לפי מסמכי ממשל בוש, התחייבו הסעודים להורות ל"מיניסטריונים ולחברות ממלכתיות לוודא שמסמכי רכש ממשלתיים אינם מכילים סעיפים תומכי חרם".

בספטמבר 2005, כשלושה חודשים לפני הצטרפות הממלכה לארגון, פרסם המשרד הפדרלי לסחר חוץ בוושינגטון הודעה שבה נאמר, בין היתר, כך: "סעודיה מחויבת חוקית להעניק לכל חברות ארגון הסחר העולמי, לרבות ישראל, מעמד של שותפות סחר מועדפות. כל פעילות תומכת חרם בברכת ממשלת סעודיה תהיה בגדר הפרה של התחייבויות הממלכה ותהיה נתונה להליכי בירור מחלוקות" (של הארגון).

למרות זאת, זמן קצר לאחר הצטרפות סעודיה לארגון, פרסם פקיד רשות סעודי הצהרה חד-משמעית, שסעודיה תוסיף לדבוק בחרם.

הממונה על המשרד לסחר חוץ, רוב פורטמן, אמר כי המשך תמיכתה של סעודיה בחרם הערבי הוא "מקור לדאגה חמורה של ארה"ב".

אבל גורמים פרו ישראליים אומרים, כי המשרד לסחר חוץ, הגוף הממשלי שאחראי לטיפול בנושא, אינו עושה דיו כדי לתקן את המעוות. כך, למשל, בפרק על סעודיה בדו"ח 2006 על שותפות הסחר הגלובלי של ארה"ב, לא טרח המשרד לציין האם סעודיה מוסיפה לקיים את החרם, למרות שדו"ח 2005 עסק בסוגיה זו בהרחבה.

התחושה בקרב גורמים אלה היא, שוושינגטון אינה מטילה את כל כובד משקלה על סעודיה במאמץ לאלצה לכבד את התחייבויותיה. מבחינה זו, החלטת הקונגרס, שחוברה ביזמת הצירים קליי שו (רפובליקן) ובן קארדין (דמוקרט) היא צעד בכיוון הנכון.