קרן המטבע: חוסר האיזון בכלכלה העולמית עלול לחולל משבר ומיתון עולמיים

היעדר איזון בין גירעונות הסחר והתקציב של ארה"ב לבין העודפים הגדולים במאזני הסחר והתקציב של מדינות באסיה ושל חברות אופ"ק צריך להיראות כ"אחריות משותפת".

מנהל קרן המטבע הבינלאומית, רודריגו דה ראטו, הזהיר אתמול (ד'), כי היעדר איזונים בכלכלה הגלובלית עלול לחולל משבר פיננסי ומיתון כלל-עולמי, אם המדינות המובילות לא יגבשו תכנית ל"פעולה מתואמת", שתביא להתפוגגות הלחצים.

המסר של דה ראטו היה, שבכלכלה גלובלית גם הפתרונות למשברים פוטנציאליים צריכים להיות גלובליים. "חוסר איזונים ברמה הגלובלית אינו בעיה של מדינה אחת בלבד אלא של מדינות רבות ולכן אנו זקוקים למסגרת רב-צדדית במאמץ לתקן את הבעיות", אמר מנהל הקרן.

הוא ציין, כי היעדר איזון בין גירעונות הסחר והתקציב של ארה"ב לבין העודפים הגדולים במאזני הסחר והתקציב של מדינות באסיה ושל חברות אופ"ק צריך להיראות כ"אחריות משותפת".

"כדי להיאבק במצבים של חוסר איזון אנו זקוקים לשת"פ כלכלי גלובלי", אמר דה ראטו. "קרן המטבע היא המוסד היחידי עם חברות גלובלית ועם מנדט לדון עם המדינות החברות בשאלות של מדיניות". הוא הודה, עם זאת, כי לארגון אין שיני אכיפה ליישום החלטות מולטי-לטרליות.

דה ראטו ציין, לדוגמה, כי כאשר הביקושים הפנימיים בארה"ב מתחילים לגלות סימני בלימה, צריכות מדינות אירופה, אסיה ואופ"ק לנסות להעלות את רמות הביקושים שלהן.

בה בעת, מדינות אופ"ק ואסיה יוכלו לווסת את זרימות הכספים שלהן לארה"ב, בדיוק כאשר ארה"ב לא תהיה זקוקה להזרמות נוספות כאלה.

הוא אמר, כי בדעתו להציע כינוס פורום מיוחד שבו נציגים של מדינות מתועשות ומדינות מתפתחות יוכלו לדון יחדיו על דרכים לשיקום האיזונים של הכלכלה הגלובלית. מנהל הקרן יעלה את ההצעה בכנס החצי שנתי של הקרן ושל הבנק העולמי, שייערך בוושינגטון לקראת סוף אפריל.

המשמעות של יזמת דה ראטו היא, כי הקרן תגדיל את כוח ההצבעה של מדינות אסיה, כסין, בתוך הארגון ותקיים מנגנון ל"ניטור מולטילאטרלי" במאמץ לאתר חוסר איזונים בכלכלה הגלובלית.

לפי הערכות של גורמים בכירים בקרן המטבע, עשויה הקרן להעלות את תחזיות הצמיחה שלה לאסיה לנוכח ההתרחבות ביפאן ובארה"ב שמגדילה את הביקושים למוצרי יצוא של מדינות רבות באסיה, ולנוכח הגידול בביקושים הפנימיים. תחזית הצמיחה לכלכלה הגלובלית עשויה להיות 4.9%, בהשווואה ל-%4.3 בספטמבר.

התחזיות ייכללו בדו"ח החצי-שנתי של הקרן, שיתפרסם בסוף אפריל, בד בבד עם הכנס החצי שנתי של הקרן.