בית-הנבחרים בארה"ב אישר הערב הצעת חוק האוסר מתן סיוע לחמאס

מדובר בסיוע לא הומינטרי * נאסר כל מגע עם מפלגת החמאס * נראה שהנציגות הפלשתינית בוושינגטון תיסגר

ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים בוושינגטון אישרה הערב (ה') הצעת חוק, שיאסור מתן כל סיוע לא הומניטרי לממשלת הרשות הפלשתינית בראשות חמאס.

הנוסח גם מורה לממשל לא לקיים כל מגע עם ממשלת החמאס ולא לתת אשרות כניסה לארה"ב לשרים בממשלה או לסוכניה.

לפי הצעת החוק, "יהיה זה בלתי חוקי להקים או לקיים משרד או מטה של הרשות הפלשתינית או של אש"ף בארה"ב". נראה שהמשמעות המיידית היא, שהנציגות הפלשתינית בוושינגטון תצטרך להיסגר.

הוועדה אישרה את הצעת החוק ברוב של 36 קולות משתי המפלגות. שני צירים התנגדו. מליאת הבית צפויה לסמוך ידה על הצעת החוק ברוב גדול. בתוך פחות מחודשיים לאחר שהנוסח הראשוני של ההצעה הונח על שולחן המחוקקים, ביזמת הצירים אילנה רוס לטינן וטום לנטוס, הצטרפו ליזמה 254 מחוקקים.

הצעת חוק דומה עוברת עתה בצנרת הסנט, ביזמת הסנטורים מיץ' מקונל (רפובליקן) וג'וזף ביידן (דמוקרט). עד עתה חתמו על יזמת החקיקה 79 סנטורים והיא צפויה לעבור גם שם ברוב גדול.

הצעת החוק בבית-הנבחרים קובעת, ששום סיוע לא יינתן לרשות הפלשתינית, אלא אם כן הנשיא יאשר לקונגרס שהתקיימו התנאים הבאים:

• שום משרד ממשלתי או סוכנות של הרשות אינו נמצא תחת מרותו של ארגון טרור ושום חבר בארגון טרור אינו משרת במשרדים או בסוכנויות של הרשות.

• הרשות הפלשתינית מכירה בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ומתחייבת לממש את כל ההסכמים הקודמים הקשורים ביחסים עם ישראל, לרבות מפת הדרכים.

• הרשות רושמת התקדמות ממשית בתחומים אלה: טיהור טרוריסטים משירותי הביטחון, פירוק תשתית הטרור ושת"פ עם כוחות הביטחון הישראליים; הפסקת כל ההסתה נגד ישראל; הבטחת משטר דמוקרטי ושלטון החוק; והנהגת שקיפות פיננסית.

הצעת החוק אוסרת במפורש כל סיוע לא הומניטרי לרשות, למעט שני חריגים: ניתן לסייע לוועדת בחירות פלשתינית עצמאית אם נשיא ארה"ב יאשר לקונגרס שחברי הוועדה אינם קשורים לארגון טרור; בנסיבות מסוימות, ניתן לסייע גם ללשכת נשיא הרשות הפלשתינית כדי לממן שכר שומרי ראש, או הוצאות שקשורות במישרין לקידום יחסי שלום עם ישראל.

עוד קובעת הצעת החוק, שגם סיוע לא ישיר, כלומר באמצעות ארגונים לא ממשלתיים, יוגבל רק לצרכי בריאות בסיסיים: מזון, מים, תרופות. כל סיוע לא ישיר אחר באמצעות ארגונים לא ממשלתיים יתאפשר רק לאחר שהנשיא יתייעץ עם הקונגרס וייבחן כל מקרה לגופו.