אופטימיות אחרי הבחירות: מדד האמון עלה ב-6 נקודות בחודש מארס

בדיקה שנערכה כמה ימים לפני הבחירות מצאה עלייה של שמונה נקודות, כלומר: תוצאות הבחירות ציננו מעט את האופטימיות

בחירות 2006 מאחורינו וההשלכות הכלכליות בפתח. בינתיים, מצייר מדד אמון הצרכנים של "גלובס" תמונה אופטימית, עם עלייה של שש נקודות במארס לרמה של 89 נקודות. בחינת מגמות המדד מצביעה על שינוי כיוון אפשרי, לאחר יציבות במגמה מזה כשנה.

בדיקה שנערכה כמה ימים לפני הבחירות מצאה עלייה של שמונה נקודות, כלומר: תוצאות הבחירות ציננו מעט את האופטימיות. אולם, התוצאה הסופית היא עדיין חיובית, כשהמדד חוזר לרמתו הגבוהה מאוקטובר 2005.

מסתבר, כי האזהרות מפני פריצה תקציבית מסוכנת או פגיעה במדיניות הכלכלית, לא עושות רושם רב על הציבור. עליית המדד נובעת משיפור בהערכות הציבור את מצב המשק העתידי ומצבם האישי בעוד שישה חודשים. כלומר: ציפיות הציבור מהממשלה החדשה חיוביות בעיקרן. לעומת זאת, בהערכת המצב השוטף של המשק חלה ירידה.

האופטימיות באה לידי ביטוי גם בהערכות הצפוי בשוק העבודה. המדד המורחב, המשקלל ציפיות אלה, עלה אף הוא במארס ב-6 נקודות.

ניתוח גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן מצביע על סימנים לשיפור הסנטימנט הצרכני, תוך עלייה בצריכה השוטפת. התחזקות סימנים אלה בחודש-חודשיים הקרובים, תסמן האצה צפויה בקצב גידול הצריכה הפרטית ברבעון השלישי של השנה.

גם בתוכניות הרכישות הלא שוטפות של הציבור חל שיפור, כשבולטת בעיקר העלייה בכוונות רכישת מוצרים בני קיימא.

מסקר המדד המבוצע על-ידי מכון חנוך ורפי סמית עולה, כי נמשך הבידול הרב בהערכותיהן של הקבוצות השונות באוכלוסיה. הקבוצה האופטימית ביותר במארס היתה בעלי ההכנסה הממוצעת, אשר הערכותיהם החיוביות כללו אפילו את המצב הכלכלי השוטף.

שיפור בהערכות ניכר במארס גם בקרב גברים וגם בקרב נשים, אולם העלייה באופטימיות הנשית בולטת יותר לאורך זמן. קבוצת הצעירים שיפרה מאוד את הערכותיה לגבי המצב האישי בעוד שישה חודשים. לעומת זאת, בהערכות המצב השוטף ומצב המשק בעתיד אופטימיים הבוגרים יותר - גילאי 30-49.