הערכות: ברלוסקוני ייאלץ להיפרד מהשלטון באיטליה לטובת יריבו, רומנו פרודי

אנליסטים: "ניצחון פרודי יביא לעלייה בשערי האג"ח באיטליה, ויקטין את הסיכון להורדת דירוג האשראי"

אחרי חמש שנות קיפאון כלכלי, יוצאים היום (א') האיטלקים להצביע בבחירות כלליות, שעשויות להביא להדחת ראש הממשלה, סילביו ברלוסקוני.

משאלי דעת הקהל לא פורסמו זה שבועיים, אולם מהאחרונים ניתן היה ללמוד כי ראש הממשלה מפגר אחרי קואליציית השמאל-מרכז, בראשות ראש הממשל לשעבר, הפרופסור לכלכלה, רומנו פרודי.

סקר אנליסטים שערכה חברת רויטרס מגלה כי אם אכן ינצח פרודי בבחירות, יביא הדבר לעלייה בשערי אגרות החוב של ממשלת איטליה, ויקטין את הסיכון להורדת דירוג האשראי של איטליה לטווח קצר.

ברלוסקוני, בן הברית החזק ביותר של ארה"ב ביבשת אירופה והאיש העשיר ביותר באיטליה, עדיין מקווה שהבטחותיו לקצץ מיסים יעניקו לו ניצחון מפתיע. אבל בימים האחרונים של מערכת הבחירות אפילו הוא דיבר על תבוסה אפשרית.

אם התחזיות של הסקרים יתבררו כנכונות, יעבור השלטון מידי ברלוסקוני הראוותן לפרודי הצנוע, הנשיא לשעבר של הנציבות האירופית, שמבטיח להעניק לחברות איטלקיות הקלות במס ולהוציא במהירות את החיילים האיטלקיים מעיראק.

הקלפיות נפתחו בשעה 08:00 הבוקר, וייסגרו מחר, יום ב', בשעה 15:00. מערכת הבחירות היתה החריפה ביותר זה עשרות שנים, ובמהלכה השתמש ברלוסקוני בשפה תוקפנית כנגד מצביעי השמאל-מרכז, בעוד שפרודי השווה את ראש הממשלה לשיכור.

באחד מנאומי התוכחה שלו נגד הקומוניסטים עורר ראש הממשלה תקרית דיפלומטית עם סין, כשאמר למצביעים כי תחת שלטונו של מאו צה טונג בישלו הסינים תינוקות כדי לייצר מהם דשן. אין מה לקנא במנצח, שיירש את המשימה לקצץ בחוב השלישי בגודלו בעולם בניסיון להפיח חיים חדשים בכלכלה המקרטעת, שתחת שרביטו של ברלוסקוני צמחה בממוצע ב-0.6% בשנה.

פרודי, אם ייבחר, יצטרך גם לנהל קואליציה שונה לחלוטין, שיהיו בה קומוניסטים קנאים לצד קתולים מהמרכז, שהתאחדו יחדיו במערכת הבחירות בעיקר בגלל סלידתם המשותפת מברלוסקוני.

התכניות שלהם כוללות גם חקיקה חדשה בנושא "ניגוד אינטרסים", שתאלץ את ברלוסקוני לבחור בין הפוליטיקה לאינטרסים הפיננסיים העצומים שלו, המשתרעים מטלוויזיה ועד קולנוע, ספרים, מגזינים ואחת מקבוצות הכדורגל המובילות של איטליה, AC מילאן.

"יכול בהחלט להיות שבמקביל לתבוסתו של ברלוסקוני נחזה גם בהיעלמותו מהזירה הפוליטית," אמר הפרשן הפוליטי, פרנקו פאבונצ'לו.

משמעות נוספת של שיטת הבחירות החדשה שנכנסה לתוקף בדצמבר היא שהמנצח ייהנה מרוב קטן יותר בפרלמנט מאשר היה לממשלה היוצאת, במיוחד בסנאט, שיש לו תפקיד מפתח בתהליכי החקיקה.

עובדה זו עוררה חששות לחזרת "הדלת המסתובבת" בהנהגת המדינה, תופעה שברלוסקוני, שנבחר ב-2001, שם לה קץ כשהפך לראש הממשלה וישב על כסאו במשך התקופה הארוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.מאז מלחמת העולם השנייה כיהנו באיטליה 60 ממשלות, ואי היציבות הקואליציונית הפילה ממשלות רבות כבר בשנה הראשונה לכהונתן.

הנשיא בוש שיבח פעם את היציבות היחסית החדשה באיטליה, באומרו כי: "כך קל יותר לבצע מדיניות משותפת." אם הגוש של פרודי ינצח בקלפי, סביר להניח שהיחסים בין רומא לוושינגטון יהפכו למסובכים יותר. למרות שאף אחד לא צופה תפנית של 180 מעלות במדיניות החוץ תחת שלטון פרודי, מעריכים פרשנים כי הוא יהפוך על פניו את סדר העדיפויות של ברלוסקוני, וישים את אירופה בעדיפות הראשונה במקום את ארה"ב.